• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Autoverbod Amsterdam haalt draagvlak duurzaamheid onderuit

4 mei 2019|doorPeter van Vliet|inmilieu, mobiliteit

actieplan schone lucht autoverbod amsterdam

Het verbod voor auto's op fossiele brandstof dat Amsterdam bekend maakte leverde onmiddellijk een tsunami aan negatieve reacties op. En een blokkade vanuit Den Haag. Met die wilde actie riskeert de hoofdstad het draagvlak voor duurzame maatregelen bij burgers onderuit te halen.

Natuurlijk is de luchtkwaliteit in grote steden slecht en die moet zeker verbeteren. Dat is al vele jaren bekend en tot nu toe leverden maatregelen niet het gewenste resultaat op. Het Actieplan Schone Lucht van Amsterdam wil daar voor de stad verandering in brengen.

Maar een groot deel van de luchtkwaliteit wordt niet door steden zelf beïnvloed, maar door de wijdere omgeving. Dat betekent coördinatie en samenwerking, tussen naburige steden en met de landelijke overheid, en tussen naburige landen. Het gebrek daaraan is bijna voorbeeldig. Maar dat is niet het enige.

Burgers zijn gevoelig voor consistentie en samenhang van beleid. Ze voelen prima aan of maatregelen daadwerkelijk helpen om bestaande problemen op te lossen en of de gevolgen van die oplossingen ook eerlijk worden verdeeld. En aan die consistentie en samenhang ontbreekt het hier vooral.

meewind

Actieplan Schone Lucht is losse flodder

Met het Actieplan Schone Lucht wordt vol ingezet op luchtkwaliteit, maar dat is maar een deel van de actuele problematiek. De samenhang met het klimaat blijft compleet buiten beeld. De voorgestelde maatregelen missen elke consistentie en het plan krijgt daarmee vooral het karakter van een losse flodder. Een paar voorbeelden.

Amsterdam laat grote cruiseschepen midden in de stad aanmeren. Zeeschepen zijn een van de allergrootste luchtvervuilers. En beroepsvaart op fossiele brandstof blijft toegestaan.

De stad leeft deels van toerisme. Je zou zeggen dat je die toeristen zo schoon mogelijk wil laten aankomen. Daarom mogen er binnenkort alleen nog elektrische touringcars de stad in. Alleen, die bussen voor lange afstanden zijn er nog niet. In de praktijk betekent dat vooral toeristen elektrisch van Schiphol naar de stad vervoeren. Daarmee blijft de groeidruk op de luchthaven, een grote fijnstofbron voor de stad, bestaan.

Permanent infarct

Amsterdam kent grote parkeerproblemen. Een van de stimuleringsmaatregelen om elektrisch te gaan rijden is versoepeling van het parkeerbeleid voor e-voertuigen. Wanneer iedereen elektrisch rijdt en in de stad kan parkeren wordt de stad een grote parkeerplaats. Om niet te spreken van van het permanente verkeersinfarct dat ontstaat.

Er wordt uitsluitend ingezet op volledige elektrificatie van het vervoer. Maar er is kennelijk geen overleg geweest met de energiebedrijven die voor voldoende stroomcapaciteit moeten zorgen. En die is er niet op de beoogde termijn, meldden de bedrijven al meteen. Net zomin als voldoende laadpunten. Over extra investeringen in openbaar vervoer is het oorverdovend stil.

Stad voor Tesla-yuppen

En dan de kosten. PVV voorman Geert Wilders maakte al meteen de opmerking dat Amsterdam zo het speelterrein van Tesla-yuppen wordt, en daarmee heeft hij een punt. Voor gewone burgers is de overstap naar elektrisch zo goed als onbetaalbaar, ook met subsidie. Wie in een oude zoveelstehands auto rijdt kan meestal geen nieuwe kopen. Terwijl de kosten voor levensonderhoud in de hoofdstad al zoveel hoger zijn dan elders.

Ten slotte: duurzaamheid. Vooralsnog is een kleine schone benzine-auto volgens verschillende analyses duurzamer dan een grote elektrische. Versneld grote aantallen elektrische auto's bouwen is niet duurzaam, vooral vanwege de accu's. Minder fijnstof hier betekent zo dus het exporteren van problemen naar productielanden. Praktisch puntje daarbij is dat de benodigde aantallen vooralsnog niet eens beschikbaar zijn.

Verzet in plaats van draagvlak

Macron heeft het ook gemerkt: uit naam van duurzaamheid wilde en ondoordachte plannen over burgers uitstrooien kweekt verzet, geen draagvlak. Als je als stad echt van vervuilend vervoer af wil, begin dan met gratis openbaar vervoer te bieden aan iedereen die zijn auto inlevert. Daar heeft iedereen voordeel bij en dat kan morgen al.

Peter van Vliet

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • flitsdroogtes in Europa Onvoorspelbare flitsdroogtes nemen ook in Europa snel toe30 mei 2023 - 18:10
  • opwarming boven 2 graden Schone lucht is slecht voor het klimaat29 mei 2023 - 10:12
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Gasloos wonen makkelijk gemaaktSteeds meer Fairtrade producten over de toonbank
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen