Drie kwart van de consumenten en ruim de helft van de pers hebben interesse in hoe bedrijven maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Toch verwerkt slechts 25 procent van de bedrijven MVO-activiteiten in hun communicatie-uitingen. Willem Lageweg, directeur van kennis- en netwerkorganisatie MVO Nederland, riep daarom communicatiedirecteuren op MVO structureel op te nemen in hun communicatiebeleid. Dat gaat hen helpen bij zowel het inspireren en motiveren van hun medewerkers als bij het creëren van een beter imago van hun bedrijf in de buitenwereld.
De oproep van Lageweg wordt gevoed door de uitslag van het internationale onderzoek CSR RepTrak™ 100 uit 2012. Dat toont aan dat bedrijven waarvan het CSR-imago met vijf punten op een schaal van 100 stijgt negen procent meer positieve aanbevelingen krijgen van klanten en andere relaties. In dit onderzoek omvat CSR het Nederlandse begrip MVO, werkomgeving en governance. Studies van onder andere L. Sweeny uit 2009 laten zien dat medewerkers van bedrijven die veel aan MVO doen loyaler en productiever zijn dan medewerkers van bedrijven waar dit onderwerp geen prioriteit krijgt. Vanzelfsprekend benadrukte Lageweg dat er geen sprake mag zijn van greenwashing; je duurzamer voordoen dan je bent.
Lageweg nam het in zijn presentatie op voor Nederlandse bedrijven als C&A en NS. Deze ondernemingen hebben een goed MVO-beleid, zowel met betrekking tot het milieu als op het terrein van arbeid. Zij krijgen daarvoor op dit moment echter nog te weinig erkenning. Lageweg adviseert NS, C&A en andere bedrijven die goed met MVO bezig zijn daar met meer lef over naar buiten te treden, zowel in de communicatie met hun klanten als naar de media. Dat NS haar reizigers nu consequent informeert over de lagere CO2-uitstoot van treinreizen ten opzichte van autogebruik vindt hij dan ook een goede ontwikkeling. Ook de reclame van C&A voor biokatoen en voor het terugbrengen van gebruikte kleding vindt hij goede voorbeelden van MVO-communicatie.