Nederland is in de ban van de boon. De afgelopen maanden kon de peulvrucht rekenen op een flinke groei; niet alleen in media-aandacht, maar ook in consumptie. Vorig jaar groeide de categorie peulvruchten al met 10% en sinds de start van het Jaar van de Boon in januari zelfs met 13%. Vooral de ‘nieuwe’ boonsoorten groeien het hardst. De snelste stijgers zijn de bonenmixen, borlotti bonen, zwarte bonen en kikkererwten.
De herontdekking van de boon komt in een tijd waarin de consument steeds meer stilstaat bij een gezonde leefstijl, waarin een lekker en gevarieerd voedselpatroon met meer plantaardig eten en minder vlees populair is. Eerder al adviseerde de Gezondheidsraad in de Richtlijnen Goede Voeding om wekelijks peulvruchten te eten. Volgende week volgt de praktische doorvertaling van de richtlijnen in de nieuwe Schijf van Vijf van het Voedingscentrum.
2016, het jaar van de boon
2016 is door de Verenigde Naties uitgeroepen tot het Internationale Jaar van de Boon. In maar liefst 32 landen zetten Nationale Bonencomités de boon als lekker en gezond voedingsmiddel op de kaart. En met succes. In Nederland eten we tot nu toe slechts mondjesmaat peulvruchten, gemiddeld 1 gram per persoon per dag (bron: Voedingscentrum). Het tij lijkt echter te keren voor de boon. Specials in tijdschriften, recepten op populaire foodblogs, achtergrondartikelen in kranten en items in TV-programma’s: bonen staan in de spotlights. En daarvan profiteert de boon: de consument vindt zijn weg meer en meer naar het bonenschap in de supermarkt.
Bijzondere bonen
Nederland kent een bonenconsumptie die de laatste jaren vrij stabiel is. Bruine bonen staan met stip op 1 als het gaat om de meest gegeten bonen in ons land, gevolgd door witte bonen in tomatensaus. Toch zijn de bijzondere, nieuwere soorten bezig met een opmars in de Hollandse keuken. Kidneybonen en kikkererwten maken een stevige groei door en nemen inmiddels plaats 3 en 4 in. Ook linzen stijgen in populariteit.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Lekker, gezond en duurzaam
De erkenning van de boon komt op een goed moment. Peulvruchten, in de volksmond ‘bonen’ genoemd, zijn lekker, gezond en duurzaam. Met ruim 1000 soorten bonen (waaronder kikkererwten, bruine bonen, linzen, kidneybonen en zwarte ogen bonen) met elk een eigen smaak, bite en kleur, bieden ze een keur aan variatiemogelijkheden. Bonen zijn een rijke voedingsbron: ze zitten boordevol eiwitten, vitaminen en aminozuren en zijn caloriearm. Door hun unieke samenstelling met veel eiwitten, B-vitamines, ijzer en andere mineralen zijn bonen een perfecte vleesvervanger. Bovendien hebben ze een lage milieubelasting en verrijken ze de bodem door de teelt. Ze passen dus uitermate goed bij het “Nieuwe Eten”, waarin de consument zoekt naar een menu met minder vlees en minder koolhydraten, maar mét lekkere en gevarieerde maaltijden.
Blije Boon campagne
In het Jaar van de Boon hebben diverse organisaties in Nederland de handen ineen geslagen om een podium voor de boon te creëren. Onder de paraplu “Blije Boon” zetten de Bruine Bonen Bende, bonenfabrikanten, gezondheidsinfluentials en retail bonen in het zonnetje waarbij vooral de inspiratie voor de dagelijkse maaltijd met bonen centraal staat. Zo rijdt een Blije Boon foodtruck door Nederland om lekkere bonengerechtjes te laten proeven, worden proeverijen georganiseerd op de winkelvloer en worden recepten aangeboden op populaire foodblogs. Er worden speciale ‘bonen themaweken’ gehouden op cateringlocaties; er staan dan verschillende verrassende bonengerechten op het lunchmenu.
De Blije Boon wordt omarmd door een groot aantal partijen, waaronder Voedingscentrum, Natuur & Milieu, Albert Heijn, Albron, Youth Food Movement, Milieu Centraal, Professor Daan Kromhout (oud vicevoorzitter Gezondheidsraad) en chef-koks Luc Kusters, Mathijs Vrieze en Tjitze van der Dam.