• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Brenger deelt bezorgers en bespaart CO2

2 oktober 2017|doorredactie
brengerDe Amsterdamse startup Brenger helpt mensen spullen te versturen, door die te laten vervoeren door iemand die toch al een bepaalde route rijdt. De bezorger ontvangt daarvoor een vergoeding. Via het platform lopen inmiddels 150 vervoersopdrachten per week. Door het beter benutten van bestelbussen en auto’s via Brenger, is er jaarlijks 270.000 kg minder CO2-uitstoot.
“We zien dat er veel auto’s en bestelbussen rondrijden met onbenutte ruimte. Door deze ruimte te gebruiken, kunnen wij het transport van vooral grote spullen, zoals meubels, duurzamer, efficiënter en goedkoper maken. Daarom hebben we Brengeropgericht. Ons platform scheelt de opdrachtgever tijd en geld, en de bezorger verdient geld op een rit die hij of zij toch al gaat maken. De bezorger, de opdrachtgever en het klimaat profiteren hier dus van”, aldus Derk van der Have, medeoprichter van Brenger.

Besparing van CO2-uitstoot

Een gemiddelde opdracht is over een afstand van 108 kilometer. Doordat men normaal gesproken heen en weer rijdt, bespaartBrenger hiermee 42 kilogram CO2-uitstoot. Per week realiseert Brenger 150 van dit soort ritten, wat uitkomt op een wekelijkse besparing van zo’n 5.200 kg aan CO2-uitstoot. Dat is dus minstens 270.000 kg aan CO2-uitstoot per jaar. De verwachting is dat dit meer zal worden, aangezien het verkeer via het platform snel stijgt.

Marktplaats, koeriersdiensten en verloren goederen

Brenger ziet een bepaald aantal type opdrachten op het platform terugkomen. Producten die op Marktplaats zijn gekocht, worden geregeld via Brenger vervoerd. Ook zien ze dat verloren goederen, zoals een vergeten tas bij een tankstation, via het platform weer hun weg naar huis vinden. Opvallend is dat Brenger veel door koeriers gebruikt wordt, die zo hun ritten beter benutten.
Van der Have: “Voor een particulier zijn we goedkoper dan het huren van een bus of het inschakelen van meubeltransportbedrijf. In tegenstelling tot andere ‘deel-economie’ initiatieven, is Brenger een complementaire dienst voor de huidige markt waarin het opereert. Recent sprak ik een koerier die wekelijks op en neer naar Groningen rijdt en de terugrit nu beter benut met opdrachten via ons platform. Dat ook koeriers gebruik van Brenger maken, zorgt er alleen maar voor dat er nog meer ritten beter worden benut. Daar zijn we best trots op!”

Direct contact tussen bezorger en brenger

De opdrachtgever heeft via het platform direct contact met de bezorger, ook wel ‘de brenger’ genoemd. Zij spreken samen een geschikt ophaal- en aflevermoment af. Het platform faciliteert en garandeert de betaling, verzekert de spullen tegen schade en diefstal en brengt beide partijen op een veilige manier bij elkaar. In ruil hiervoor betalen brengers en opdrachtgever een commissie over de beloning voor het brengen van de spullen.
Over Brenger
Brenger is opgericht door Wisse Koedam (26) en Derk van der Have (26) en is sinds oktober 2016 live. Het bedrijf haalde recent 350.000 euro op bij private investeerders. Wekelijks helpt Brenger 150 mensen om goedkoper, makkelijker en duurzamer te vervoeren. Brenger is opgericht vanuit het besef dat het efficiënter gebruiken van onbenutte ruimte in auto’s en bestelbussen het transport van (grote) spullen goedkoper maakt en bijdraagt aan een beter milieu.
duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • trends in voeding 2024
    Brussel wil “veggie burger” verbieden, hebben ze daar niets belangrijkers te doen?10 september 2025 - 09:39
  • covid mondkapjes
    Covid mondkapjes blijken chemische tijdbom9 september 2025 - 16:02
  • laser beam
    Draadloze energie via laser, doorbraak of gevaarlijk experiment?9 september 2025 - 12:15
  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Geo-engineering in poolgebieden veroorzaakt juist méér schade9 september 2025 - 11:49
  • asperges
    Consument is meer geld kwijt aan voedsel, ook duurzaam9 september 2025 - 10:16

Inzicht

  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39
  • polycrisis
    Door de polycrisis, naar een duurzame wereld30 augustus 2025 - 08:42

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Gaat tomatensushi de tonijn redden?Gedrag veranderen voor het klimaat: ruim 21.000 kinderen gaan voorop
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten