Het probleem is bekend: de vraag naar tonijn groeit zo hard, dat het vrijwel onmogelijk is om daar op een duurzame manier aan te voldoen. Op een enkele vismarkt in Tokio gaan er per dag al 2 miljoen kilo tonijn over de toonbank.
Het Amerikaanse bedrijf Whole Foods ontdekte een nieuw product in zijn zoektocht naar een sushi-ingredient op basis van planten. Het vond Ahimi, een op tomaten gebaseerde visvervanger die wordt gemaakt van uitsluitend niet-GMO-ingrediënten.
De ’tomaatvis’ wordt geproduceerd door Ocean Hugger Foods uit New York, waar het product inmiddels verkrijgbaar is. In de kantines van Google en Twitter zal het product later dit jaar te proeven zijn.
Duurzame tonijn
De oprichter van Ocean Hugger Foods en meesterchef James Corwell heeft Ahimi uitgevonden na een bezoek aan een vismarkt in Tokio. Daar werd meer dan 4 miljoen pond tonijn verkocht in een enkele dag. Hij betwijfelde dat zo’n groot volume uit duurzame visvangst kan komen. Zo begon hij met tomaten te experimenteren. Het kostte hem een paar jaar, voordat Ahimi als een heel goede vervanger van tonijn de winkel in kon.
De stijgende vraag naar tonijn heeft een aantal tonijnsoorten op de rand van uitsterven gebracht. Dat maakt duurzame visserijpraktijken belangrijker dan ooit. Een recente stap naar duurzame tonijnvisserij is genomen door Thai Union, een van de grote tonijnverwerkende industrieën. Het bedrijf gaat de hele tonijnketen digitaal inzichtelijk maken, waardoor mensen hun tonijn kunnen terugvolgen tot aan het schip waarop hij gevangen is, en op welke manier.
Thai Union gaat meer maatregelen treffen om illegale visserij en overbevissing aan te pakken in de hele keten, aldus het bedrijf.