De Consumentenbond lanceert een nieuw predicaat: Groene Keuze. Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien welke producten in de tests van de Consumentenbond hoog scoren op duurzaamheid.
De Consumentenbond kent het predicaat Groene Keuze toe aan producten of diensten die op het testonderdeel duurzaamheid minimaal een 7 scoren. Hierbij kijken de onderzoekers, afhankelijk van het product, onder meer naar het energieverbruik, de gebruikte materialen of ingrediënten, en de verpakking. Alleen producten of diensten met een goed algemeen oordeel (minimaal een 7) komen in aanmerking voor het predicaat Groene Keuze. Groene Keuze is een aanvulling op al bestaande predicaten, zoals Beste uit de Test en Beste Koop.
Greenwashing
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten hebben grote behoefte aan eerlijke en onafhankelijke informatie over de milieu-impact van spullen. Claims van fabrikanten vertrouwen ze niet blindelings. Soms is dat terecht; er is veel greenwashing. Ons predicaat is onafhankelijk. Fabrikanten en dienstverleners hebben, net als bij onze andere predicaten, geen invloed op de uitkomst van tests. We zullen er zelf ook scherp op zijn dat dat we niet ongewild greenwashen. Producten waarvan we de duurzaamheid onvoldoende kunnen beoordelen, krijgen het predicaat niet.’
De Consumentenbond wil met het predicaat ook fabrikanten en dienstverleners bewegen tot meer verduurzaming én transparantie over hun duurzaamheidspredicaat. De eerste predicaten Groene Keuze zijn toegekend aan zonnebrandmiddelen. Later in het jaar volgen matrassen, wasmiddelen en stofzuigers.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Veel te veel keurmerken
“Het wordt de consument niet echt makkelijk gemaakt. Als je voor het schap staat dan duizelt het je van alle duurzaamheidslabels. Alleen al voor voeding zijn er meer dan tien verschillende keurmerken. Tja, hoe weet je dan waar je voor moet kiezen als je een duurzame keuze wil maken?”, zei kookboekenschrijfster Susan Aretz al eerder tegen Pointer.
Er wordt overigens al jaren geklaagd dat er veel te veel keurmerken zijn, maar initiatieven om daar verandering in te brengen hebben kennelijk weinig effect.