De laatste keer dat er een grote economische crisis in de wereld was, heeft dat verschillende bedrijven in de financiële sector erg hard geraakt. Veel banken en verzekeraars zijn nog altijd bezig met het doorvoeren van allerlei reorganisaties en herstructureringen, en dat is eigenlijk nog altijd een gevolg van wat er toen gebeurd is. Er schuilt echter vanaf nog veel meer kanten gevaar, want we zien dat er meer en meer concurrentie bij aan het komen is voor dit soort traditionele financiële bedrijven, en ze lijken langzaamaan te worden ingehaald door de technologie.
Er is dus al veel veranderd in de financiële sector, maar er lijkt nog veel meer op komst. Daarin speelt fintech, of financiële technologie, een steeds grotere rol. Eigenlijk wordt een deel van de financiële sector overgenomen door de IT sector en vloeien deze twee werelden tegenwoordig moeiteloos in elkaar over. Daarom is het interessant om te zien welke ontwikkelingen er allemaal gaande zijn en hoe deze sector er in de toekomst uit komt te zien.
Betalingen gekoppeld aan identiteit
Online betalen wordt steeds eenvoudiger en iedereen is er inmiddels wel aan gewend omdat met internetbankieren, creditcards of e-wallets te doen. Daarbij wordt je identiteit steeds vaker gekoppeld aan je betaalkaarten, zoals met iDIN het geval. In veel pay n play casinos bijvoorbeeld, kunnen spelers met iDeal een betaling verrichten en beginnen met inzetten zonder dat ze daarvoor een account hoeven aan te maken. Vervolgens regelt iDIN op de achtergrond dat alle benodigde gegevens alsnog worden doorgegeven en dus neemt dit een hoop gedoe uit handen voor gebruikers.
Eenvoudig online betalen
In vergelijking met bijvoorbeeld een decennium eerder merken we nu al een aantal grote verschillen. Eenvoudig online betalen is eigenlijk al de norm geworden en vrijwel iedereen werkt met internetbankieren, maar ook veel met online wallets en andere handige betaalapplicaties. Deze maken het leven van veel mensen en ondernemingen stukken makkelijker. Daar waar je nu nog steeds wel aardig lang moet wachten voordat je geld naar verschillende locaties kunt sturen, wordt dit langzaamaan verleden tijd.
Digitale banken
Er zijn steeds meer nieuwe banken, ook wel neobanken genoemd, in opkomst. Deze opereren volledig digitaal en hebben dus geen fysieke vestigingen. Ook deze zijn ontstaan in een reactie op de laatste financiële crisis en ze worden ook nog wel eens aangeduid als challenger banken. Een aantal van deze neobanken is ontzettend gegroeid in de laatste jaren en er zitten dan ook verschillende voordelen aan het gebruiken van deze nieuwe financiële instellingen. Er zijn bijvoorbeeld niet of nauwelijks kosten aan verbonden en je kunt er ontzettend eenvoudig een rekening openen. Verder is er eigenlijk weinig verschil met traditionele banken, aangezien deze vandaag de dag ook grotendeels online opereren. Toch is het gebruik van neobanken makkelijker, klantvriendelijker en goedkoper, en dat trekt duidelijk veel nieuwe klanten aan.
Trends en ontwikkelingen
De wereld van fintech is er een waarin constant vele veranderingen plaatsvinden. Daarbij zien we de laatste jaren verschillende trends en ontwikkelingen. Zoals reeds genoemd wordt er steeds meer gebruik gemaakt van nieuwe technologieën, en zijn neobanken sterk in opkomst. Ook wordt het beveiligen van data steeds essentiëler en zien we dat veel traditionele banken steeds meer interesse tonen in het samenwerken met fintech ondernemingen. Bovendien kunnen betalingen op meerdere manieren worden verricht, ook zonder pinpas, zoals met gebruik van een smartphone bijvoorbeeld.
De financiële sector over tien jaar
Veel deskundigen en professionals geloven dat de financiële sector er rond 2030 en daarna compleet anders uit zal zien. Daarin zullen nieuwe technologieën als big data en artificial intelligence een enorme rol gaan spelen. Ook zal al het betalingsverkeer rechtstreeks en in real time gaan gebeuren. Je hoeft dus niet langer een week lang te wachten wanneer je geld van de ene naar de andere kant van de wereld wilt sturen. Banken zullen langzaamaan transformeren tot IT-bedrijven en daar zitten vooral voor de consument veel voordelen aan, zoals dus snellere en goedkopere transacties.