De entertainmentindustrie staat bekend om haar glans en glamour. Van uitverkochte concerten tot grootschalige festivals, van bioscoopblockbusters tot eindeloze streamingsessies: we laten ons massaal meeslepen in werelden vol muziek, film en spektakel. Maar achter de spotlights schuilt een minder fraai verhaal. De sector is namelijk een van de grote, vaak onderbelichte spelers als het gaat om CO₂-uitstoot en verspilling. Hoe duurzaam is de entertainmentindustrie eigenlijk, en wat kan er veranderen?
Concerten en festivals: van beats naar broeikasgassen
Een groot festival lijkt misschien een onschuldige viering van muziek en gemeenschap, maar de milieu-impact is enorm. Tienduizenden bezoekers reizen vaak met de auto of het vliegtuig naar een locatie, met een flinke uitstoot tot gevolg. Bovendien zijn festivals tijdelijke steden, compleet met podia, verlichting, geluidsinstallaties en vaak dieselaggregaten die draaien om het geheel van stroom te voorzien. Het resultaat: tonnen CO₂ en bergen afval per evenement.
Toch ontstaan er ook positieve ontwikkelingen. Sommige festivals zetten in op herbruikbare bekersystemen, afvalscheiding en lokale energieopwekking. Glastonbury en DGTL Amsterdam experimenteren met circulaire modellen en zelfs composttoiletten. Ook artiesten zelf, zoals Coldplay, proberen hun tournees klimaatneutraal te maken door gebruik te maken van duurzame transportmiddelen en investeringen in groene energie.
Film en televisie: Hollywood’s ecologische schaduw
De filmwereld doet in impact niet onder voor de muzieksector. Filmsets zijn vaak energieslurpers: grote lampen, generatoren, vervoer van cast en crew, en de bouw van sets die soms na gebruik weer worden afgebroken. Een gemiddelde Hollywoodfilm stoot duizenden tonnen CO₂ uit – vergelijkbaar met de jaarlijkse voetafdruk van honderden huishoudens.
Ook streamen is niet zonder gevolgen. Netflix, Disney+ en Spotify hebben miljoenen gebruikers die dagelijks urenlange content consumeren. De servers die dit mogelijk maken draaien dag en nacht en vragen gigantische hoeveelheden energie, vaak nog steeds opgewekt met fossiele brandstoffen. Een uur streamen lijkt weinig, maar vermenigvuldigd met miljoenen kijkers is de impact groot.
Gaming en digitale werelden
De game-industrie groeit explosief en heeft haar eigen duurzaamheidsuitdagingen. Consoles en pc’s verbruiken veel energie, zowel tijdens productie als gebruik. Bovendien worden hardware en accessoires vaak snel vervangen, wat leidt tot bergen elektronisch afval. Tegelijkertijd worden gameservers – denk aan online multiplayerspellen – dag en nacht belast.
Maar ook hier zijn er kansen. Steeds meer bedrijven zetten in op energie-efficiëntie en recyclen oude hardware. Bovendien kan gaming ook een platform zijn om duurzaamheid te promoten: spellen die milieuthema’s aansnijden bereiken miljoenen jongeren en kunnen zo bewustwording creëren.
Lichtpuntjes en toekomstmuziek
Het goede nieuws is dat duurzaamheid steeds vaker een gespreksonderwerp wordt in de entertainmentwereld. Streamingdiensten investeren in groene energie voor hun datacenters, filmstudio’s werken aan duurzame productiestandaarden, en festivals pionieren met circulaire oplossingen. Tegelijkertijd groeit de druk vanuit fans en het publiek. Want steeds meer mensen vragen zich af of een wereldtournee langs vijf continenten nog te rechtvaardigen is in tijden van klimaatcrisis.
Conclusie
De entertainmentindustrie laat ons dromen, lachen en huilen, maar heeft zelf nog een lange weg te gaan om duurzaam te worden. Toch liggen er volop kansen: van duurzame energie en slimme logistiek tot herbruikbare materialen en eerlijke productieketens. Het wordt tijd dat de sector de show niet alleen gebruikt om te vermaken, maar ook om voorop te lopen in de verduurzaming. Want wat is glamour waard als de planeet de rekening betaalt?
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )