Laten we er vooral niet omheen draaien: Is er iemand in de zaal die jonger dan 40 jaar is die zijn of haar dagelijkse portie nieuwsvergaring van de kijkbuis haalt? We betwijfelen het. Meer dan ooit is sociale media het platform waar nieuwsberichten tot ons komen. Denk aan bijvoorbeeld Facebook, waar een van je vrienden een tranentrekkend bericht over bosbranden in Australië deelt. Als je bij Twitter de startpagina opent, komen er gelijk nieuws-gerelateerde berichten voorbij.
In dit artikel laten we zien wat de invloed van nieuws op sociale media is, hoe we ons aangetrokken voelen tot bepaalde berichten en hoe we (soms onbewust) omgaan met nieuwsberichten.
Sociale media creëert betrokkenheid
Wanneer je het NOS-journaal kijkt en er komt een bepaald item voorbij, dan kun je daar iets van vinden. Je kunt dan wel tegen de televisie praten, maar dat geeft weinig voldoening. Op sociale media kun je veel beter je ei kwijt. Zo kun je je mening geven, discussiëren en (helaas) met anderen in de clinch raken.
Er zijn een heleboel voorbeelden van nieuwsberichten waarbij er duizenden reacties en talloze discussies gevoerd werden. Sociale media creëert dus in ieder geval betrokkenheid.
Jouw eigen ‘gedrag’ bepaalt wat je te zien krijgt
Dat is dus echt zo. We geven je een voorbeeld. Bezoek je weleens een casino online? Grote kans dat er dan advertenties naar boven komen die hieraan gelinkt zijn. Bij Facebook kun je bijvoorbeeld op de ‘Vind ik leuk’-knop klikken van een bepaalde pagina. De consequentie is dat er dan veel berichten op je tijdlijn verschijnen die van de desbetreffende pagina afkomstig zijn.
Hetzelfde geldt dus voor berichten van nieuwspagina’s. Je krijgt niet elk bericht te zien, alleen de berichten die veel betrokkenheid genereren. Hiermee worden het aantal ‘likes’, ‘shares’ en ‘comments’ bedoeld.
Adverteerders pikken een graantje mee
Stel je voor dat je een film kijkt. Je zit er helemaal in opeens komt er die verschrikkelijk irritante reclame tussendoor. Op sociale media wordt daar een stuk slimmer op ingespeeld. Adverteerders kiezen vaak voor betaalde promoties en bereiken hier een veel groter en doelgerichter publiek mee dan dat zij bijvoorbeeld een kostbaar televisiespotje maken die slechts enkele seconden waarneembaar is.
Hoe werkt het algoritme van sociale media (en hoe omzeil je die) ?
Sommige berichten genereren een stuk minder commentaren en ‘Vind ik leuks’-dan anderen. Hoe kan dat nu precies? Het antwoord daarop is simpel: het sociale mediaplatform waar jij op zit, maakt gebruik van een algoritme. Zij bepalen en tonen dus eigenlijk wat voor jou belangrijk is of tot welk bericht jij je aangetrokken voelt.
Dit gebeurt aan de hand van heel erg veel aspecten. Het kan dus zijn dat je een update van een vriend, of een bepaald nieuwsbericht, helemaal niet te zien krijgt omdat er voor jou bepaald is dat het niet interessant genoeg is. Wil je weten hoe je deze procedure in zijn werk gaat, dan kun je hier klikken voor een eenvoudige uitleg. We hopen dat je met deze informatie vooruit kunt.