De laadprijzen voor elektrische auto’s van particulieren zijn onvoldoende transparant en geldende wetgeving wordt niet altijd nageleefd. Dit terwijl er geen technische belemmeringen zijn voor aanbieders om transparant te zijn over laadprijzen. Dat blijkt uit het Onderzoek & implementatieplan prijstransparantie, waar het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) onderzoeksbureaus EVConsult en CE Delft opdracht toe heeft gegeven.
“Eigenlijk is het absurd dat elektrisch rijders er soms nooit achter komen tegen welk tarief zij ergens hebben geladen”, zegt Tim van Beek, partner bij EVConsult en verantwoordelijk voor het onderzoek.
Eén verklaring voor de beperkte prijstransparantie is dat marktpartijen vooralsnog onvoldoende beloond of gestraft voor prijstransparantie bij het laadpunt. De grote meerderheid van de consumenten betreft zakelijk rijders, die betrekkelijk prijsongevoelig zijn. Daarnaast wordt er tot op heden nog onvoldoende voldaan aan nationale en internationale regelgeving.
De onderzoekers hebben geen structurele misstanden gevonden en concluderen dat er technisch geen belemmeringen zijn om consumenten zowel voor- als achteraf inzicht te geven in laadtarieven. Ook is de verwachting dat de markt transparanter wordt bij verdere groei van het elektrisch rijden en voortschrijdende technieken. Denk daarbij aan het gebruik van apps, displays op reguliere palen en ad-hoc betaalmogelijkheden.
Op basis van het uitgevoerde onderzoek zijn een aantal concrete maatregelen opgenomen om prijstransparantie op laadpunten op korte termijn te realiseren. Bouwstenen bestaan onder andere uit een jaarlijkse prijsvergelijking door een onafhankelijke partij, zodat objectief kan worden vastgesteld of prijstransparantie aan het laadpunt verbeterd is. Daarnaast worden nog andere maatregelen aangereikt zoals het instellen van een klachtenloket, het strikter handhaven van (wettelijke) afspraken en het als marktpartijen breed en publiekelijk omarmen van prijstransparantie.