• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

De onzalige voorrang voor laaghangend fruit

13 december 2021|doorHan Blok

laaghangend fruit

In mijn vorige column schreef ik dat het voorrang verlenen aan “laaghangend fruit” voor het oplossen van het klimaatprobleem niet zo verstandig is als het lijkt. Ik wil dit nader toelichten aan de hand van drie sectoren die voorlopig nog, om in de taal van Rutte te spreken, te ”ïngewikkeld” zijn.

Drie lastige sectoren

Het vliegverkeer, de scheepvaart en de veeteelt zijn sectoren die moeilijk op afzienbare termijn te verduurzamen zijn. De meeste politici houden zich er dan ook niet mee bezig en denken dat het later wel een keer aan de orde komt. Dat het verduurzamen van de sector ingewikkeld is, betekent echter dat je de aanpak juist niet moet uitstellen, maar met grote voortvarendheid moet beginnen. Enerzijds door het tijdig ontwikkelen van nieuwe technologie en anderzijds met het vormen van een spaarpot zodat daar straks grote investeringen uit gedaan kunnen worden. Bij uitstel daarentegen zal het klimaat meedogenloos toeslaan en zullen deze sectoren kei-hard onderuit gaan. Eén en ander volgt uit een toekomstbeeld voor hun bijdrage aan de klimaatopwarming.

De wereldwijde luchtvaart verbruikte per 2019 circa 430 miljoen ton kerosine per jaar. De CO2 uitstoot die daarmee gepaard gaat bedraagt 1,3 miljard ton. Dat lijkt niet zo veel want het is maar 3,7 % van de totale globale uitstoot van 35 miljard ton. Maar pas op. Het broeikaseffect van deze uitstoot is vanwege waterdamp, NOx en aerosolen (radiative forcing) 1,5 tot 5 keer zo sterk als alleen door CO2. Bovendien wordt er een sterke groei van het vliegverkeer verwacht tot 2050 met een factor 2 à 3. (Carbonbrief.org/non CO2 emissions). Passen we deze factoren toe op de 1,3 miljard ton dan komen we omstreeks 2050 in de buurt van 6,5 miljard ton CO2 equivalenten.

De wereldwijde scheepvaart had in 2019 een uitstoot van 880 miljard ton CO2 , dus slechts 2,5 % van het huidige totaal. In dit geval betreft het zware stookolie voor de dieselmotoren en gaat de uitstoot van roet nadat een deel is neergeslagen op de witte sneeuwvlaktes van Groenland, Alaska, Siberië, Arctica en Antarctica gepaard met vermindering van het Albedo effect. Dat kan een versnelling geven van de opwarming. Ook voor deze sector wordt voor 2050 een sterke groei verwacht met een factor tussen 2,5 en 12. (Researchgate.nl Global forecast of shipping traffic). Bij groei met een factor 5 zou het dan omstreeks 2050 gaan om 4,4 miljard ton CO2.

speedcomfort radiatorventilator

De agrarische sector die zorgt voor vlees en zuivel draagt nu met 8,1 miljard ton  CO2 equivalenten bij. Dit is voor de helft veroorzaakt door methaan en daarbij is voor het broeikasgas methaan een factor 34 gebruikt als omrekening naar CO2 equivalenten. Deze factor geldt voor een periode van 100 jaar, maar per 2050 , dus over 28 jaar zou er eigenlijk met een factor tussen 65 en 75 moeten worden gerekend. De emissie is daarom geen 8,1 maar 12,1 miljard CO2 eq. Voor 2050 wordt voor deze sector bovendien gerekend op een groei met een factor 1,5 zodat de emissie voor 2050 ruim 18 miljard ton CO2 equivalenten bedraagt.

Uitstel is des duivels oor kussen

Deze drie lastige sectoren gaan dan met elkaar zorgen voor een emissie van ruim 16 oplopend naar 29 miljard ton CO2 eq in 2050.

Nu mogen we er best vanuit gaan dat er in de komende 30 jaar flink wat laaghangend en middelhoog hangend fruit , verantwoordelijk voor de overige 29 miljard ton CO2, geplukt zal worden. Waarschijnlijk zullen er dan alleen nog elektrische auto’s rijden, zijn alle kolencentrales en een groot deel van de gascentrales gesloten en gebruiken we voor de verwarming en koeling van goed geïsoleerde gebouwen warmtepompen en aardwarmte. Het is niet erg reëel te verwachten dat alle cementfabrieken, kunstmest en staalfabrieken dan al op waterstof zijn overgeschakeld. In een zeer optimistisch scenario zouden we er daarom hoogstens vanuit mogen gaan dat de emissie van deze overige sectoren is teruggelopen van 29 miljard naar 10 miljard ton CO2 eq.

De combinatie van een daling bij het laaghangende fruit en een stijging bij de moeilijke sectoren heeft als resultaat dat de emissie tot 2050 vrijwel gelijk zal blijven of zelfs nog toeneemt. Een gemiddelde uitstoot van 37 miljard ton per jaar gedurende de komende 28 jaar tot 2050 geeft dan een totale hoeveelheid van ,schrik niet, 1036 miljard ton CO2 eq.

Het IPCC heeft in 2018 becijferd dat we bij een budget van 580 miljard ton CO2 nog maar 50% kans hebben om onder de gevaarlijke limiet van 1,5 graad opwarming te blijven. Daar gaan we zonder drastische veranderingen bij deze drie lastige sectoren dus over ruim 10 jaar overheen. En dan moeten er geen andere klimaatopwarming versterkende factoren zoals beschreven in de serie kantelpunten optreden. Als we in het gunstigste geval alleen de huidige snelheid van opwarming doortrekken komt er elke 20 jaar 0,5 graad bij. Omstreeks het jaar 2050 gaan we dus vrijwel zeker over de grens van 2 graden, waarbij de gevolgen voor de mens door de meeste wetenschappers als catastrofaal worden beschouwd.

Zijn er oplossingen?

Omdat 85 % van de vluchten over korte afstand zijn, zouden we die moeten vervangen door snelle treinverbindingen en zouden we door meer lokale productie een vermindering van internationaal goederenvervoer per vliegtuig moeten zien te bereiken. Daarnaast zijn er voor de resterende vluchten technologische ontwikkelingen naar alternatieve duurzame brandstoffen nodig.

De scheepvaart kan op termijn geheel met ammoniak als drager van waterstof in combinatie met brandstofcellen en elektromotoren varen. De daarvoor benodigde hoeveelheid groene energie zal vrijwel geheel uit zonnige woestijnen en onbewoonbare winderige gebieden moeten komen. Dat kan als alle oliemaatschappijen van de wereld zich daar vanaf nu niet een beetje maar met volle kracht en 100% van hun investeringsbudgetten voor inzetten. Dit zou vanwege werkgelegenheid in die gebieden trouwens ook een groot deel van het vluchtelingenprobleem oplossen

Het gebruik van rundvlees, schapen en geitenvlees en de zuivelproducten van die herkouwers zullen we volledig moeten stoppen. Vega-vleesvervangers, kunstvlees en eiwit uit insecten en vega-zuivelproducten zullen, of we het nu lekker vinden of niet, die markt volledig moeten vervangen. De vrijgekomen weilanden en sojavelden kunnen dan herbeplant worden met bomen. Niet om te dienen als brandhout maar als constructie materiaal ter vervanging van beton en ijzer.

De domste mens

Dat zijn slechts een paar lange termijn ontwikkelingen waar veel technische ontwikkeling voor nodig is en waar hoge investeringsbedragen mee gemoeid zullen zijn. Zelfs als we daar tijdig mee beginnen bestaat er grote kans dat deze sectoren hun groeiscenario’s kunnen vergeten en in plaats daarvan drastisch zullen moeten inkrimpen of plaats moeten maken voor duurzamer alternatieven

In de filosofie van Ben van Beurden, moeten we eerst nog heel veel vliegen, miljarden containers verschepen en biefstukken eten om daarmee het geld te verdienen voor deze transitie. Hij vergeet dan dat er omstreeks 2050 of al in 2040 zoveel klimaatschade zal zijn dat er geen geld voor de transitie meer over is.

De (olie)boerenwijsheid over het “laaghangend fruit eerst” is erg verleidelijk vooral voor liberale politici die de economische groei aanbidden. Mocht er een verkiezing van de domste mens komen, dan zal Ben van Beurden het moeten opnemen tegen vele andere kandidaten voor deze titel.

Han Blok

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39
  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Hoe kan energiearmoede worden voorkomen? energie armoede dice Online gokkasten spelen – hoe kan dat het klimaat helpen?
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen