Hoeveel mensen ken jij die graag pronken met hun groene levensstijl met behulp van een Tesla? Misschien moeten ze nog eens nadenken, want als het aankomt op harde gegevens over de groene prestaties van het bedrijf, komen er donkerdere tinten boven.
Elon Musk is een meester in het trekken van aandacht met provocerende oneliners en suggestieve tweets. Veel van die tweets zijn bedoeld om zijn groene imago, en dat van zijn bedrijven en producten, op te krikken. Zoals de elektrische auto’s van Tesla. Maar op basis van de feiten blijkt echter vaak een ander verhaal, en is Tesla niet zo duurzaam als je zou denken.
Laten we beginnen met een keuze. Moet een auto voor dagelijks gebruik hetzelfde vermogen hebben als een formule 1 racewagen? Als je beweert zo duurzaam te zijn, waarom zou je er dan überhaupt een bouwen?
Ok, het kan een persoonlijke uitdaging zijn om de meest duurzame 1000++ pk gezinsauto te bouwen die er is. Maar de vraag blijft, wie heeft het vermogen van een raceauto nodig? Dat feit alleen al maakt het proces om hem te bouwen verspillend.
Als dat het enige probleem was, zouden we een discussie kunnen hebben over meningen. Maar de bewering dat Tesla niet zo duurzaam is als het wil doen geloven, is gebaseerd op feiten.
Hier komen ze.
Top groenere auto’s 2022
Volledig elektrische voertuigen (EV’s) zijn nu goed voor minder van de dozijn groenste auto’s beschikbaar, deels als gevolg van een verschuiving naar grotere en zwaardere EV’s die minder milieuvriendelijk zijn, volgens de GreenerCars ratings van dit jaar, vrijgegeven door de American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE).
Deze EV’s nemen slechts drie van de top 10 plaatsen in op de “Greenest List” voor 2022 voertuigen, tegenover zeven vorig jaar. En geen enkele daarvan is een Tesla.
“Automakers beloven meer volledig elektrische modellen, maar ze stoppen met sommige van de meest efficiënte modellen, waardoor consumenten minder compacte, ultra-groene keuzes hebben,” zegt Peter Huether, ACEEE’s senior transportonderzoeksanalist. “Automakers zouden niet alleen grote EV’s moeten produceren. Dergelijke EV’s zijn weliswaar energie-efficiënter dan hun tegenhangers op benzine van vergelijkbare grootte, maar ze veroorzaken hogere kosten voor de consument en meer uitstoot die de aarde opwarmt dan kleine elektrische auto’s.”
Groenste lijst
Op de (Amerikaanse) Greenest List van dit jaar staan de milieuvriendelijkste auto’s voor modeljaar 2022. Elke auto krijgt een Green Score op basis van milieu-impact, die de kosten voor de volksgezondheid weergeeft van de luchtvervuiling in verband met de productie en verwijdering van voertuigen, de productie en distributie van brandstof of elektriciteit, en de uitlaatpijpen van voertuigen. ACEEE evalueerde meer dan 1.000 modellen, waaronder voertuigen die volledig op benzine of diesel rijden (inclusief hybrides), plug-in hybrides die worden aangedreven door energie uit zowel benzine als elektriciteit uit het stopcontact, en volledig elektrische voertuigen.
De stijging van het aantal hybrides op de Greenest List van dit jaar is deels toe te schrijven aan de verschuiving naar zwaardere EV’s, maar is ook het gevolg van de aanpassing van de methode van scoren. Op basis van periodiek bijgewerkte schattingen van de federale overheid houdt GreenerCars nu ook rekening met de emissies die ontstaan bij de productie van de materialen van een voertuig. Voor modeljaar 2022 toonde de raming een toename van de emissies die gepaard gaan met het ontginnen van lithium, een cruciaal mineraal dat gebruikt wordt in EV-batterijen.
Voor Tesla is dat niet het enige feit waarom het niet de groenste auto ter wereld produceert. Als bedrijf rapporteert Tesla niet genoeg details over de productie van zijn voertuigen of de herkomst van zijn producten om de consument inzage te geven over hoe duurzaam dat proces is.
Tesla is ook opmerkelijk inefficiënt in het gebruik van grondstoffen: 40% van de ingekochte grondstoffen wordt weggegooid.
Het bedrijf offert de veiligheid van hun arbeiders op in naam van de productiesnelheid, reageert daarop met een prachtige PR-zet, en zet vervolgens niet door. Ze zetten hun werknemers onder druk om geen lid te worden van een vakbond.
Alles bij elkaar is Tesla gewoon een bedrijf dat elektrische auto’s maakt om geld te verdienen, concludeert dit bericht.
ESG, welke ESG?
Uit een recente studie van Arabesque (die niet publiek beschikbaar is) blijkt dat het autobedrijf behoort tot de 15% van ’s werelds grootste bedrijven die hun totale uitstoot van broeikasgassen niet bekendmaken, zo schrijft Morningstar.
In haar rapporten toont Tesla de koolstofuitstoot in grafieken, en maakt het geen exacte cijfers bekend. Ook biedt het geen details, zoals Scope 1- of Scope 2-emissies, of het percentage van de activiteiten dat deze grafieken bevatten. Bovendien zijn de gegevens van het bedrijf niet actueel: de cijfers in het verslag voor 2019 hebben betrekking op 2017.
Het bedrijf heeft zich ook niet vastgelegd op koolstofdoelstellingen.
General Motors en Ford zijn volgens Morningstar veel transparanter, -over zowel de uitstoot die ze creëren bij het maken van hun voertuigen als hun doelstellingen om die uitstoot te verminderen.
Vanwege de magere ESG-resultaten besloot S&P Global de autofabrikant uit de duurzame versie van zijn vlaggenschip S&P 500-index te schrappen, ook onder verwijzing naar de zwakke manier waarop het bedrijf omgaat met een federaal onderzoek naar meerdere sterfgevallen in verband met zijn zelfrijdende auto’s en de manier waarop het omgaat met claims over racisme.
Elon Musk richtte zijn pijlen op Twitter vervolgens op duurzaam beleggen en noemde ESG een “zwendel” nadat Tesla uit de veelgeprezen duurzaamheidsindex werd geschrapt.
Maar wat de topman van Tesla negeert, schrijft Morningstar, is dat duurzaam beleggen meer inhoudt dan alleen milieugerichte producten maken, zoals Tesla doet. De andere twee peilers van “ESG”-beleggen zijn sociale en bestuurlijke kwesties, en dat is waar Tesla tekortschiet.