• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid en marketing gaan hand in hand

3 april 2014|doorredactie|induurzaam ondernemen, onderwijs

vijf tinten groenHet is soms een beetje vloeken in de kerk, praten over marketing van duurzaamheid. Marketing wordt nog vaak gezien als ‘trucje’ en het aanbrengen van een dun glanslaagje, waar de meeste klanten tegenwoordig zo doorheen prikken. En als je duurzaam gedrag wilt promoten en beïnvloeden, vanuit de overtuiging dat we de wereld een beetje beter moeten maken, dan is marketing niet de eerste gedachte die daarbij past.

Maar de duurzaamheidsagenda in Nederland blijft ver achter. Dat komt mede omdat iedereen een ander beeld heeft bij duurzaamheid. Maar het komt ook omdat voorlopers in duurzaamheid vooral denken vanuit de voortgang die we moeten maken en hun duurzame ideeen nog niet weten om te zetten naar proposities voor gebruikers. Voor mensen die misschien wel heel anders tegen duurzaamheid aankijken. En die dus andere argumenten nodig hebben om zich toch duurzamer te gedragen (ook al noemen ze dat dan misschien niet zo).

Motivaction beschrijft in haar whitepaper ‘vijf tinten groen’ vijf verschillende groepen Nederlanders.  ‘Doelgroepen’ in termen van marketeers. Mensen die anders aankijken tegen duurzaamheid, de noodzaak daarvan en hun eigen invloed. In die verschillen ligt de basis voor het succesvol lanceren van duurzame producten en diensten. Waar de ene doelgroep behoefte heeft aan houvast, kiest de andere voor status. Een merk als Tesla speelt daar uitstekend op in. Zij leveren een superieur product, met een prachtig uiterlijk en verkopen dat in de PC Hooftstraat. Ideaal voor de statusbewusten; individualisten die hun eigen belang voorop stellen en verlangen naar status en erkenning. Groen rijden heeft dan wel een prijskaartje, maar het is een goede opstap naar schonere mobiliteit.

Tony Chocolonely en Lovechock zijn beide chocolademerken. Ze leveren een bijdrage aan het oplossen van wereldproblemen. Maar ze hebben ieder een eigen positie gekozen, passend bij hun eigen doelen. Dat maakt het voor de koper makkelijker om te kiezen: wat past het beste bij mij? Waar wil ik een bijdrage aan leveren? Twee merken dus die zich richten op ‘verantwoordelijken’,  een andere doelgroep uit het onderzoek van Motivaction. En beide snelgroeiend in een overvolle markt. Kortom: duurzaamheid en marketing gaan hand in hand.

Ook weten hoe u duurzame producten en diensten relevant maakt? Zodat u groei kunt realiseren en de wereld daardoor een beetje beter kunt maken? Kom dan naar de workout ‘duurzame proposities bouwen’. Op 23 april in Amsterdam.

Deze workout wordt gegeven door Marketing Workouts; de sportschool voor marketeers.

Trainers van de dag zijn Sandra Horlings en Marianne Stok; ervaren marketeers en gespecialiseerd in het positioneren van merken en bouwen van proposities in de wereld van vandaag.

Locatie – bij Motivaction. Start 09.30 uur – einde ca 17.00 uur

Kosten €345,- inclusief lunch, borrel en hand out

Je leert deze dag:

  • Je leert welke marketingaspecten meewegen voor  het ontwikkelen van succesvolle duurzame proposities.
  • Je ontwikkelt samen met andere deelnemers een inzicht gedreven propositie die past bij de doelgroepen uit vijf tinten groen.
  • Je leert van andere merken, van inspirerende voorbeelden en van elkaars ervaringen met dit onderwerp.
  • Je zoomt in op het beschrijven van de belofte en met name op het waarmaken hiervan. Want dat is cruciaal als het over duurzaamheid gaat. Ook voor marketeers.

 Hier kun je aanmelden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • flitsdroogtes in Europa Onvoorspelbare flitsdroogtes nemen ook in Europa snel toe30 mei 2023 - 18:10
  • opwarming boven 2 graden Schone lucht is slecht voor het klimaat29 mei 2023 - 10:12
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ecover vervangt palmolie door algenolie in schoonmaakproductenLuchtvaart mag gratis blijven vervuilen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen