• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Luchtvaart mag gratis blijven vervuilen

3 april 2014|doorredactie|inklimaatverandering, milieu

vervuiling luchtvaartHet Europarlement heeft de internationale luchtvaart een vrijbrief gegeven om te blijven vervuilen. Het plan om alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit Europa te laten betalen, is voor de komende jaren van de baan. Europarlementariër Bas Eickhout vindt het absurd dat Europa de luchtvaartsector de hand boven het hoofd houdt en zo het principe dat de vervuiler betaalt aan de kant schuift. Een meerderheid van het Europarlement steunt het akkoord met de Raad van ministers om de komende jaren alleen vluchten binnen Europa te laten betalen voor hun vervuiling: internationale vluchten worden vrijgesteld van deze plicht.

Eickhout wil dat er een wereldwijde oplossing komt om de uitstoot van vliegtuigen aan te pakken, maar snapt niet waarom Europese landen treuzelen met invoering van eigen beleid: “Europa is een economische grootmacht maar een politieke dwerg. We geven met knikkende knieën toe aan de druk van China en Rusland, terwijl we juist met rechte rug de internationale onderhandelingen hadden moeten leiden.” Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe.

Ook D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is zwaar teleurgesteld dat Europa buigt voor politieke druk van landen als China, Rusland en de Verenigde Staten. Deze landen oefenden forse druk uit op Europa om de internationale luchtvaartsector vrij te waren van klimaatheffingen. "Europa wordt vaak afgeschilderd als een economische reus, maar een politieke dwerg. Door zo gemakkelijk door de knieën te gaan, maakt de EU deze dwerg alleen maar nóg kleiner. Dit gaat over de geloofwaardigheid van Europa op het wereldtoneel. Europa ondermijnt haar internationale positie door te buigen voor economische chantage en politieke druk. De luchtvaartsector tot 2017 te vrijwaren van iedere verplichting is absurd. Europa heeft het recht om eigen milieumaatregelen te nemen en had die kans moeten grijpen", aldus Gerbrandy.

Vanaf vorig jaar moesten eigenlijk alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit een Europese luchthaven betalen voor hun CO2-uitstoot. Vanwege de druk van landen als de VS en China krabbelden EU-landen terug van dit plan. Deze Europese landen, waaronder ook Nederland, willen alleen vluchten binnen de EU verplichten (voor een paar cent per enkeltje) CO2-rechten te kopen. “Het is duidelijk dat Nederland haar oren volledig heeft laten hagen naar de wensen van KLM” aldus Eickhout.

Meer dan tienduizend energiecentrales en industriële installaties moeten rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten, terwijl internationale vluchten dus van deze plicht worden vrijgesteld. Op vliegtickets of de kerosine in vliegtuigen wordt momenteel ook geen belasting geheven.

Economische chantage

Door verschillende landen werd enorme politieke druk uitgeoefend op Europa. China en Amerika dreigden hun luchtvaartmaatschappijen te verbieden mee te betalen aan het Europese emissiehandelssysteem. Tot grote schrik van Frankrijk, Duitsland, het VK en Spanje schortte China ook tijdelijk de bestelling van Airbus-toestellen op.

4 antwoorden
  1. Mary zegt:
    9 april 2014 op 14:23

    Waarom noemt zonnetje zich zonnetje! Oordelen over anderen die zaken aan de kaak stellen is nog al gemakkelijk scoren. Zelf nooit gevlogen zonnetje?

    Het is een gemiste kans om de vliegtuigindustrie niet te gaan belasten voor hun vervuilende tak van vervoer. Kennelijk zijn er politici die bang zijn dat de russen en chinezen dan niet meer naar Europa komen. Veertig jaar geleden wilde men liever niet dat ze zouden komen, het kan verkeren.

  2. J.C. van der Weerd zegt:
    9 april 2014 op 09:19

    “Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe”:
    een nietszeggende uitspraak omdat er niet bij vermeld wordt over welke periode het gaat (het laatste jaar ? 10 jaar ? … ?)

  3. Zonnetje zegt:
    7 april 2014 op 10:32

    Laat de gebruikers van die goedkope vluchten zelf ook eens aan wat introspectie doen….
    Dat iets goedkoop is, te goedkoop is (zoals ook door kinderhandjes in slavernij gemaakte T-shirts), is nog geen reden er gebruik van te maken. Want ieder weldenkend mens weet dat deze goedkoop, een ontstellende duurkoop is voor de komende generaties…misschien wel zijn of haar eigen nazaten….Ga ze dat dan maar eens uitleggen!
    Hypocrisie is ook een vak.

  4. job zegt:
    5 april 2014 op 17:24

    Opnieuw een vaag bericht, zoals:

    @: “Een meerderheid van het Europarlement steunt het akkoord met de Raad van ministers om alleen vluchten binnen Europa te laten betalen voor hun vervuiling: internationale vluchten worden vrijgesteld”
    Wie tot de meerderheid (of minderheid) behoort blijft hier onvermeld, zelfs nu de verkiezingen nabij zijn!

    @0: “Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met 700 procent toe”
    Welke periode is “ondertussen”?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Duurzaamheid en marketing gaan hand in handSluiting Philip Morris misdrijf tegen de samenleving?
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen