Het Europarlement heeft de internationale luchtvaart een vrijbrief gegeven om te blijven vervuilen. Het plan om alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit Europa te laten betalen, is voor de komende jaren van de baan. Europarlementariër Bas Eickhout vindt het absurd dat Europa de luchtvaartsector de hand boven het hoofd houdt en zo het principe dat de vervuiler betaalt aan de kant schuift. Een meerderheid van het Europarlement steunt het akkoord met de Raad van ministers om de komende jaren alleen vluchten binnen Europa te laten betalen voor hun vervuiling: internationale vluchten worden vrijgesteld van deze plicht.
Eickhout wil dat er een wereldwijde oplossing komt om de uitstoot van vliegtuigen aan te pakken, maar snapt niet waarom Europese landen treuzelen met invoering van eigen beleid: “Europa is een economische grootmacht maar een politieke dwerg. We geven met knikkende knieën toe aan de druk van China en Rusland, terwijl we juist met rechte rug de internationale onderhandelingen hadden moeten leiden.” Ondertussen neemt de uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaartsector met zevenhonderd procent toe.
Ook D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is zwaar teleurgesteld dat Europa buigt voor politieke druk van landen als China, Rusland en de Verenigde Staten. Deze landen oefenden forse druk uit op Europa om de internationale luchtvaartsector vrij te waren van klimaatheffingen. “Europa wordt vaak afgeschilderd als een economische reus, maar een politieke dwerg. Door zo gemakkelijk door de knieën te gaan, maakt de EU deze dwerg alleen maar nóg kleiner. Dit gaat over de geloofwaardigheid van Europa op het wereldtoneel. Europa ondermijnt haar internationale positie door te buigen voor economische chantage en politieke druk. De luchtvaartsector tot 2017 te vrijwaren van iedere verplichting is absurd. Europa heeft het recht om eigen milieumaatregelen te nemen en had die kans moeten grijpen”, aldus Gerbrandy.
Vanaf vorig jaar moesten eigenlijk alle vliegtuigen die landen in of vertrekken uit een Europese luchthaven betalen voor hun CO2-uitstoot. Vanwege de druk van landen als de VS en China krabbelden EU-landen terug van dit plan. Deze Europese landen, waaronder ook Nederland, willen alleen vluchten binnen de EU verplichten (voor een paar cent per enkeltje) CO2-rechten te kopen. “Het is duidelijk dat Nederland haar oren volledig heeft laten hagen naar de wensen van KLM” aldus Eickhout.
Meer dan tienduizend energiecentrales en industriële installaties moeten rechten kopen om CO2 te mogen uitstoten, terwijl internationale vluchten dus van deze plicht worden vrijgesteld. Op vliegtickets of de kerosine in vliegtuigen wordt momenteel ook geen belasting geheven.
Economische chantage
Door verschillende landen werd enorme politieke druk uitgeoefend op Europa. China en Amerika dreigden hun luchtvaartmaatschappijen te verbieden mee te betalen aan het Europese emissiehandelssysteem. Tot grote schrik van Frankrijk, Duitsland, het VK en Spanje schortte China ook tijdelijk de bestelling van Airbus-toestellen op.