Duurzaamheid, het is een begrip dat terugkomt in alle sectoren. Zo is duurzaamheid in de logistieke sector een hot item. De roep om sneller, meer en efficiënter te produceren is er al heel lang. Daar is nu ook nog de roep om duurzamer produceren bij gekomen. En dat vindt zijn weg van de magazijnen naar het verpakken van producten tot distributie en transport. Mede door de wereldwijde Covid-19 crisis is de logistieke sector op zijn kop gezet en is daarbij ook het belang van deze sector onderstreept. Voor sommige bedrijven uit de logistieke sector was het jaar 2021 een moeilijk jaar omdat door de crisis nieuwe behoeften in de toeleveringsketens werden onthuld.
Daarnaast werd ook flink getornd aan de flexibiliteit van bedrijven en de mogelijkheden om proactief te anticiperen op gebeurtenissen of problemen in de gehele supply chain. Juist om deze redenen is het van groot belang om te weten wat voor trends er zijn en hoe duurzaamheid een rol speelt in de logistieke sector.
Duurzaamheid in de logistiek
Als het gaat om duurzaamheid in de logistiek hebben we het over het verkleinen van de ecologische voetafdruk. Het verkleinen van de ecologische voetafdruk helpt het ontwikkelen van een groene planeet. Het verminderen van CO2-uitstoot is hierbij de grootste uitdaging. Bedrijven moeten hier slim mee omgaan en oplossingen verzinnen om de koolstofuitstoot radicaal te verminderen. Oplossingen liggen in het verminderen van vervoersstromen en zo efficiënt mogelijk omgaan met het rijden van kilometers. De oplossing ligt niet alleen in optimale vervoersstromen ontwerpen, maar ook aan hoe een vrachtwagen wordt gevuld. Zo kunnen geschikte verpakkingen zoals pallet opzetranden of geperforeerde vouwkratten ervoor zorgen dat de vrachtwagens efficiënt worden ingedeeld. Hierdoor kan er ook meer worden vervoerd en kan het transport worden verminderd. Dat heeft een gunstig effect op de ecologische voetafdruk.
Automatisering
Automatisering is een andere trend die te zien is in de logistieke sector. De geavanceerde technologie zorgt ervoor dat repetitieve taken steeds sneller kunnen worden uitgevoerd. Daarnaast kan er beter verpakkingsbeheer worden uitgevoerd, snellere orderverwerking en een betere klantenservice. Ook heeft de globalisering van transportketens als resultaat dat de internationale logistieke dienstverleners een onmisbare schakel tussen producenten en klanten worden. Door een goed geautomatiseerd systeem wat ervoor zorgt dat alle partijen met elkaar kunnen communiceren kunnen klanten en ondernemers hun zendingen op tijd ontvangen. Deze ontwikkeling heeft ook te maken met de populariteit van de e-commerce industrie. Deels door de Covid-19 crisis is er een enorm toeloop geweest in online bestellingen. De vraag kon soms niet meer worden bijgehouden. Niet alleen een goed geautomatiseerd voorraadsysteem is nodig om te voldoen aan de groeiende vraag, maar ook een efficiënte routine van verpakking. Zo kunnen rollenbanden, pallet boxen en magazijnwagens handig zijn om een goedlopende routine te ontwikkelen zodat orders direct kunnen worden verwerkt en klaargezet worden.
Flexibiliteit
In 2020 moesten veel bedrijven in de logistiek sector zich aanpassen aan de nieuwe ontwikkelingen. Het is daarom ook van belang voor bedrijven dat ze een toeleveringsketen hebben waar kleine of grote veranderingen snel kunnen worden opgevangen. Veranderingen kunnen bijvoorbeeld een snel dalende of stijgende vraag zijn, vertragingen in levering van producten, onvoorziene obstakels of uitdagingen op het gebied van mensen. Om flexibel te zijn moeten bedrijven potentiële tekorten of over voorraden proberen te vermijden. Wanneer je als bedrijf goed kan anticiperen op de vraag kun je in een vroeg stadium problemen identificeren en aanpakken. Daarnaast is een minimum aan over voorraad ook weer goed voor het milieu en ga je als bedrijf een stuk duurzamer om met de producten.
Impact maken
Het doorvoeren van duurzame ontwikkelingen zorgt niet alleen voor een beter voorraadbeleid en efficiënte transportstromen maar ook als bedrijf krijg je een positief imago. Een bedrijf dat duurzaam onderneemt straalt een positief imago uit. Veel consumenten zijn namelijk bewust bezig met milieu en klimaat en waarderen het dan ook erg als bedrijven hier actief mee aan de slag gaan. En dat merken bedrijven weer in hun omzet. Inspelen op duurzame ontwikkelingen loont dus zeker!