• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid krijgt nauwelijks aandacht in voedingshandel

13 maart 2016|doorredactie|induurzaamheid, voeding

groenten en fruit marktDuidelijke informatie over de duurzaamheid van voedingsproducten is belangrijk voor consumenten. Toch communiceren producenten en groothandels onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten. Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt uit recent onderzoek.

Potentiële afnemers van voedingsbedrijven, de groothandel en detailhandel, kijken eerst naar prijs (66%), vervolgens naar kwaliteit (40%) en levertijd (35%). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier maken de top vijf vol. Informatie over duurzaamheid (10%) en productspecificatie (9%) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als prijs-kwaliteitsverhouding, beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.

Duurzaamheid in productie en logistiek is voor niet meer dan 32% van de deelnemende voedingsbedrijven een zeer belangrijke voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering. Daarmee ­­komt duurzaamheid op de zevende plaats na kwalitatief personeel, kostenbeperking, gedetailleerde productinformatie, strakke planning en gebruiksvriendelijke systemen. Voedingsbedrijven willen dus vooral transparantie over de productiekosten en in veel mindere mate over duurzaamheid, waar de consument om vraagt.

“Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten. Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de – steeds meer digitale – consument”, zegt Arno Visser, directeur van de divisie Microsoft Solutions bij Cegeka. “Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten.”

Voedingsbedrijven verwachten een kentering

De bevraagde voedingsbedrijven erkennen dat het belang van duidelijke informatie over duurzaamheid en origine stijgt. Twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren. Iets meer dan 60% denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd.

Zo’n 80% van de bevraagde voedingsbedrijven acht het realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen. Communicatie over producten gebeurt vandaag slechts in 15% procent van de gevallen via etikettering.

Niet klaar voor verwachte, grote veranderingen

Opnieuw 80% van de voedingsbedrijven erkent dat ze grote veranderingenzullen moeten ondergaan om anders te communiceren met klanten en consumenten. Van de respondenten geeft 77% aan dat de samenstelling van een product een onderscheidende factor is voor zijn klanten. Echter, 16% geeft aan dat ze geen informatie hebben over de herkomst van producten. Bijna een op vijf geeft aan dat ze geen inzicht hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en slechts 12% weet of zijn leveranciers gecertificeerd zijn.

Transparantie over duurzaamheid staat dus wel met stip op één (26%) bij de veranderingen die op stapel staan voor voedingsbedrijven, maar er is vooralsnog weinig impuls om eraan te beginnen. Een overgrote meerderheid van de voedingsbedrijven verwacht dat de overheid hen zal verplichten om melding te maken van de herkomst van grondstoffen (87%). Voor andere duurzaamheidsfactoren gelooft men dat veel minder: duurzaamheid van de productie (19%) en ecologische voetafdruk (10%).

Het volledige rapport van het onderzoek is hier beschikbaar

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • Stilvallen van de Amoc golfstroom IPCC klimaatverandering
    Stilvallen golfstroom dichter bij dan ooit, opnieuw bevestigd12 juni 2025 - 08:00
  • overshoot
    Wereld Overshoot Day 2025 valt op 24 juli7 juni 2025 - 10:47
  • tipping points kantelpunten klimaat
    Meerdere klimaatextremen tegelijk: “Dit wordt het nieuwe normaal”6 juni 2025 - 11:38
  • duurzaam kopen
    Duurzaamheid Nederlanders nauwelijks veranderd in twintig jaar6 juni 2025 - 10:43
  • links rechts politiek
    Peilingen: Wordt Wilders afgerekend op het ‘verraad van Nederland’?4 juni 2025 - 08:00

Inzicht

  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32
  • microbioom in de bodem
    De toekomst ligt in een levende bodem7 juni 2025 - 10:08
  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Hoe de smaak van melk met cultuur verbonden is1 juni 2025 - 10:38

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Belgische kerncentrales hebben nog steeds geen filtersNBM Case: Mantelzorgen voor beginners
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten