• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Duurzaamheid krijgt nauwelijks aandacht in voedingshandel

13 maart 2016|doorredactie|induurzaamheid, voeding

groenten en fruit marktDuidelijke informatie over de duurzaamheid van voedingsproducten is belangrijk voor consumenten. Toch communiceren producenten en groothandels onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten. Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt uit recent onderzoek.

Potentiële afnemers van voedingsbedrijven, de groothandel en detailhandel, kijken eerst naar prijs (66%), vervolgens naar kwaliteit (40%) en levertijd (35%). De herkomst van producten en certificaten van de leverancier maken de top vijf vol. Informatie over duurzaamheid (10%) en productspecificatie (9%) zijn niet de eerste zorgen van de zakelijke afnemers. Met slechts een handvol procenten zijn andere criteria als prijs-kwaliteitsverhouding, beschikbaarheid, betrouwbaarheid en voedselveiligheid dat evenmin.

Duurzaamheid in productie en logistiek is voor niet meer dan 32% van de deelnemende voedingsbedrijven een zeer belangrijke voorwaarde voor een goede bedrijfsvoering. Daarmee ­­komt duurzaamheid op de zevende plaats na kwalitatief personeel, kostenbeperking, gedetailleerde productinformatie, strakke planning en gebruiksvriendelijke systemen. Voedingsbedrijven willen dus vooral transparantie over de productiekosten en in veel mindere mate over duurzaamheid, waar de consument om vraagt.

“Prijs, kwaliteit en beschikbaarheid van producten blijven belangrijk voor consumenten, maar ze gaan ook steeds bewuster om met duurzaamheid, ingrediënten en herkomst van producten. Voedingsbedrijven zullen het verschil maken als ze daar transparant over communiceren met de - steeds meer digitale - consument”, zegt Arno Visser, directeur van de divisie Microsoft Solutions bij Cegeka. “Organisaties die werk maken van die digitale transformatie ontsnappen dan ook aan prijsconcurrentie, want ze creëren extra waarde voor hun zakelijke klanten, partners en consumenten.”

Voedingsbedrijven verwachten een kentering

De bevraagde voedingsbedrijven erkennen dat het belang van duidelijke informatie over duurzaamheid en origine stijgt. Twee derden vermoedt dat klanten in de nabije toekomst de origine van producten zullen willen traceren. Iets meer dan 60% denkt dat klanten zullen willen weten of de ingrediënten op duurzame en faire manier worden geproduceerd.

Zo’n 80% van de bevraagde voedingsbedrijven acht het realistisch dat consumenten weldra producten met hun smartphone zullen scannen om de herkomst van producten te achterhalen. Communicatie over producten gebeurt vandaag slechts in 15% procent van de gevallen via etikettering.

Niet klaar voor verwachte, grote veranderingen

Opnieuw 80% van de voedingsbedrijven erkent dat ze grote veranderingenzullen moeten ondergaan om anders te communiceren met klanten en consumenten. Van de respondenten geeft 77% aan dat de samenstelling van een product een onderscheidende factor is voor zijn klanten. Echter, 16% geeft aan dat ze geen informatie hebben over de herkomst van producten. Bijna een op vijf geeft aan dat ze geen inzicht hebben in de ecologische voetafdruk van hun productieproces en slechts 12% weet of zijn leveranciers gecertificeerd zijn.

Transparantie over duurzaamheid staat dus wel met stip op één (26%) bij de veranderingen die op stapel staan voor voedingsbedrijven, maar er is vooralsnog weinig impuls om eraan te beginnen. Een overgrote meerderheid van de voedingsbedrijven verwacht dat de overheid hen zal verplichten om melding te maken van de herkomst van grondstoffen (87%). Voor andere duurzaamheidsfactoren gelooft men dat veel minder: duurzaamheid van de productie (19%) en ecologische voetafdruk (10%).

Het volledige rapport van het onderzoek is hier beschikbaar

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Belgische kerncentrales hebben nog steeds geen filtersNBM Case: Mantelzorgen voor beginners
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen