• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Eerste elektrische autoveerboot in de vaart genomen

26 mei 2015|doorredactie|inmobiliteit

elektrische veerbootIn Noorwegen is ‘s werelds eerste elektrische auto- en passagiersveerboot op accu's in de vaart genomen. Het verbruik per trip bedraagt slechts 150 kWh, ongeveer hetzelfde als een standaard huishouden in Noorwegen in drie dagen verbruikt. Siemens heeft bij deze samenwerking met de scheepsbouwer Fjellstrand het volledige elektrische voortstuwingssysteem en de oplaadstations met lithiumionen accu's geleverd. De accu's worden opgeladen met stroom die wordt gewonnen uit waterkracht. Door de overstap naar voortstuwing met accu's kan de eigenaar Norled de exploitatiekosten tot 60% verlagen. De Norled-veerboot wordt gezien als een mijlpaal op weg naar gebruik van volledig emissieloze veerboten lang de Noorse kust, waarbij momenteel op tenminste nog 50 trajecten schepen met accuaandrijving zouden kunnen worden ingezet.

Vanwege het relatief zwakke elektriciteitsnet in de regio hebben Siemens en Norled besloten gebruik te maken van drie accupakketten: één aan boord en één als tussenopslag in elk van beide havens. Deze eenheden van 260 kWh voorzien de veerboot tijdens de wachttijd van elektriciteit. Vervolgens wordt de afgegeven energie langzaam vanuit het elektriciteitsnet aangevuld totdat het schip terugkomt om passagiers af te zetten en opnieuw in te laden. De oplaadstations bevinden zich in kleine gebouwtjes, ongeveer zo groot als een krantenkiosk. Gedurende de nacht, wanneer de veerboot niet in gebruik is, worden de accu's op het schip direct vanuit het elektriciteitsnet weer opgeladen. Het vermogen van elk accupakket komt overeen met de energie van 1600 normale autoaccu's. Het verbruik van de Norled-veerboot bedraagt circa twee miljoen kWh per jaar. Een conventioneel dieselveer heeft een verbruik van minimaal een miljoen liter dieselbrandstof per jaar, met een kooldioxide-uitstoot van 570 ton en een stikoxide-uitstoot van 15 ton. "Wij zijn er trots op, de eerste elektrische veerboot ter wereld in gebruik te hebben", zegt Sigvald Breivik, technisch directeur bij Norled. "Siemens is een fantastische partner bij het zoeken naar innovatieve en duurzame oplossingen voor ons milieu."

Siemens heeft op het schip de elektrische voortstuwing BlueDrive PlusC geïnstalleerd. Het systeem bestaat onder andere uit een accu- en besturingssysteem, straalroer- en schroefbesturingen, een energiebeheersysteem en een geïntegreerd waarschuwingssysteem. De geïntegreerde automatiseringssystemen, die via Profibus met alle andere subsystemen zijn verbonden, dienen voor de besturing en bewaking van de machines en de hulpsystemen aan boord.

"Wij zijn optimistisch en enthousiast over deze technologie en hoe deze bijdraagt aan de toekomst van de milieuvriendelijke maritieme techniek en de scheepsbouw", aldus Mario Azar, CEO van de Siemens Business Unit Oil & Gas and Marine. "Wij zijn blij dat we met onze expertise, waaronder een elektrisch voortstuwingssysteem, aan een dergelijk waardevol project hebben kunnen bijdragen."

jac nijssen advertentie boek

Anders dan bij veel auto's is de emissievrije veerboot van de grond af aan opnieuw ontwikkeld. De 80 meter lange en 20 meter brede veerboot wordt voortgestuwd door twee elektromotoren met een vermogen van elk 450 kW. In plaats van het staal dat normaal gesproken in de scheepsbouw wordt toegepast, is voor de romp uitsluitend gebruik gemaakt van licht aluminium. Hierdoor kon het gewicht ten opzichte van een conventionele veerboot met circa de helft worden verminderd, ondanks het gewicht van 10 ton voor de accu's en het laadvermogen van 360 passagiers en 120 voertuigen. In vergelijking met een stalen romp wordt door de romp van aluminium bovendien de levensduur verdubbeld en worden de onderhoudskosten evenredig verlaagd.

De eigenaar Norled exploiteert de veerverbinding over de Sognefjord tussen Lavik en Oppedal in Noorwegen. De volledig elektrische veerboot legt het traject van zes kilometer over het fjord af in telkens ca. 20 minuten, 34 keer per dag. Deze unieke oplossing is het resultaat van een door het Noorse ministerie van verkeer en het Noorse directoraat voor de wegenbouw in 2010 uitgeschreven openbare aanbesteding. Men verwacht dat de accu's in de komende jaren aanzienlijk efficiënter en goedkoper worden en binnen afzienbare tijd diesel als meest gebruikte brandstof kunnen vervangen.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Klimaat afwezig en vaagheid troef op lijst Omtzigt NSC27 september 2023 - 10:27
  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48

Nieuws

  • bosbrand klimaatverandering Ambtenaren keren zich tegen kabinet met brandbrief klimaat en natuur29 september 2023 - 10:26
  • pfas in voedingsgewassen Rechtbank: Toelating pesticiden door Nederland deugt niet29 september 2023 - 09:53
  • carbon lock-in olieproductie Groot-Brittannië geeft groen licht voor Rosebank olieveld in Noordzee27 september 2023 - 13:05
  • glyfosaat pesticide Bayer aangeklaagd wegens achterhouden onderzoeksresultaten glyfosaat27 september 2023 - 12:44
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: kunnen Omtzigt NSC kandidaten wel verschil maken?26 september 2023 - 15:00

Inzicht

  • seizoensgroente Hoe seizoensgroente goed voor het klimaat en je portemonnee is26 september 2023 - 14:39
  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01
meewind september

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Grootschalige projecten verdubbelen Nederlandse zonne-energieDe deeleconomie: kansen voor en door alternatieve geldsystemen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen