De leden van de Partij van de Arbeid en van GroenLinks gaan stemmen of een verbod op fossiele reclame in hun landelijke verkiezingsprogramma’s komt. Het is een wereldwijd unicum dat politieke partijen pleiten voor een wet die reclame verbiedt voor de fossiele industrie, vliegreizen en auto’s die op fossiele brandstof rijden.
Bij de PvdA hebben de leden, na een positief advies van het partijbestuur, hun goedkeuring gegeven aan dit amendement (85% stemde voor). Het opnemen in het PvdA-programma is daarmee slechts nog een formaliteit. Bij GroenLinks stemmen de leden morgen over het amendement. Ook daar gaf het partijbestuur een positief advies.
Verbod op fossiele reclame brengt klimaatdoelen dichterbij
Beide partijen zeggen in hun verkiezingsprogramma’s dat gebruik van fossiele brandstoffen de komende jaren flink moet dalen. Ook willen beide partijen de luchtkwaliteit verbeteren. Een reclameverbod is daarom logische maatregel, omdat die reclames aanzetten tot meer gebruik van brandstoffen en daarmee rechtstreeks ingaan tegen de klimaat- en milieudoelen. Alle reclames van grote energie- en oliebedrijven zullen onder het verbod vallen. Nu promoten die bedrijven voornamelijk hun duurzame initiatieven terwijl de daadwerkelijke investeringen erin slechts een fractie zijn ten opzichte van die in fossiele brandstoffen.
Internationale mijlpaal
GroenLinks en PvdA zijn niet de enige partijen met een verbod op fossiele reclame. Eerder namen de Partij voor de Dieren en BIJ1 een verbod op fossiele reclame al op in hun verkiezingsprogramma’s. PvdD pleit daarnaast voor een waarschuwing op verkooppunten voor fossiele brandstof(producten). Daarmee is Nederland het eerste land ter wereld waarbij een verbod op fossiele reclames een onderwerp gaat zijn in de landelijke verkiezingen en, afhankelijk van de uitslag van de Tweede Kamerverkiezingen in maart, ook in de coalitie-onderhandelingen.
Greta Thunberg
In december was er in Nederland ook al een unicum op het gebied van fossiele reclame. Toen nam de gemeenteraad van Amsterdam als eerste stad in de wereld een motie aan om een verbod op fossiele reclame te onderzoeken. Een tweet van Greta Thunberg hierover zorgde voor een wereldwijde golf an tweets van burgers en politici die aan hun lokale en landelijke overheden vroegen om ook zo’n verbod te introduceren. De vice-burgemeester van Stockholm heeft aangegeven de tweede hoofdstad te willen worden die fossiele reclames verbiedt. In Nederland hebben partijen in Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen nu ook al aangegeven dat zij, in afwachting van een landelijk verbod, alvast de mogelijkheden van een lokaal verbod willen onderzoeken.