De gemeente Utrecht lanceert samen met drie partners het allereerste grootschalige Vehicle-to-Grid (V2G) deelauto-project in Europa. Dankzij deze innovatieve technologie kunnen elektrische auto’s niet alleen stroom opslaan, maar ook terugleveren aan het elektriciteitsnet tijdens piekuren. Zo wordt duurzame energie, opgewekt uit bijvoorbeeld zon en wind, beter benut en 24/7 beschikbaar gemaakt.
Slimme oplossing voor energie én mobiliteit
Nederland kampt met een snelgroeiende vraag naar duurzame energie, maar het energienet raakt regelmatig overbelast door de pieken in aanbod van zonne- en windenergie. In Utrecht, waar meer dan 35 procent van de daken vol ligt met zonnepanelen, is dit een groot probleem. Het V2G-project laat zien hoe samenwerking tussen bedrijven en de overheid groene energie en duurzame mobiliteit kan combineren om deze uitdagingen aan te pakken.
MyWheels, het grootste deelautoplatform van Nederland, zet vanaf maart 2025 in Utrecht een vloot van 500 elektrische Renaults in, waaronder de Renault 5 en Renault 4 E-Tech. Deze auto’s fungeren niet alleen als deelauto’s, maar ook als een soort ‘rijdende buurtbatterijen’ die helpen om zonne- en windenergie over dag en nacht in balans te brengen. Volgens de initiatiefnemers kunnen de deelauto’s al 10 procent van de benodigde energieflexibiliteit in de regio Utrecht leveren.
Pionieren met bidirectioneel laden
We Drive Solar, koploper in bidirectioneel laden, plaatste al in 2019 de eerste V2G-laadpalen in Utrecht, in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander. Na jaren van testen en optimaliseren, hebben ze nu met Renault en MyWheels de ideale partners gevonden om de technologie op te schalen.
“Dit is een gamechanger,” zegt een woordvoerder van We Drive Solar. “Met deze deelauto’s slaan we twee vliegen in één klap: we maken duurzame mobiliteit toegankelijk én we ondersteunen het energienet. Een win-win voor iedereen.”
Utrecht als voorbeeld voor de toekomst
Met dit project zet Utrecht zichzelf op de kaart als een stad van de toekomst. Het laat zien hoe steden niet alleen kunnen inzetten op duurzame mobiliteit, maar ook een actieve rol kunnen spelen in de energietransitie. Als het project slaagt, zou dit model ook in andere steden uitgerold kunnen worden, zowel in Nederland als daarbuiten.
Wethouder Eva Oosters (Milieu en Emissieloos Vervoer) uit Utrecht: “Met dit initiatief laten we zien hoe gedeelde mobiliteit en slimme technologie samen de energietransitie kunnen versnellen. Door elektrische deelauto’s in te zetten als rijdende buurtbatterijen, creëren we duurzame, zelfvoorzienende wijken én maken we ruimte vrij voor groen en leefbaarheid in de stad. Het is een mooie, belangrijke stap vooruit en hopelijk het begin van nog veel meer van dit soort innovatieve samenwerkingen in Europa.”
Laurens van de Vijver, CEO van MyWheels, zegt: “Met de samenwerking beantwoorden we twee uitdagingen – de mobiliteits- en energietransitie – met één oplossing: een rijdende buurtbatterij. De inzet van technologie maakt het mogelijk om elektrische deelauto’s voor twee doelen in te zetten. Op basis van gebruik en reserveringen zorgen we dat deelauto’s voldoende energie hebben om rond te rijden, terwijl we de overige capaciteit inzetten om het lokale energienet op piekuren te ondersteunen.”
Over We Drive Solar
We Drive Solar, gevestigd in Nederland, is een toonaangevende leverancier van slimme laadoplossingen ter ondersteuning van het energiesysteem van de toekomst. Het bedrijf is al 10 jaar actief met bidirectionele laadoplossingen en levert AC-bidirectionele laders aan internationale klanten. We Drive Solar heeft verschillende internationale primeurs gerealiseerd op het gebied van bidirectioneel laden in samenwerking met autofabrikanten zoals Renault. Samen met lokale en internationale partners wil We Drive Solar van Utrecht de eerste bidirectionele stad ter wereld maken.