like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Ga voor het hergebruiken van uw kantoorartikelen

Van: op 25 april 2017

Bij de aankoop van kantoorartikelen speelt prijs natuurlijk een grote rol. Te vaak wordt er echter alleen naar de prijs gekeken, en niet naar de duurzaamheid van artikelen. Wilt u uw bedrijf ook meer duurzaam maken, dan is het beter om bijvoorbeeld te investeren in wat duurdere artikelen die hergebruikt kunnen worden. Door hergebruik hoeven er minder artikelen geproduceerd en vervoerd te worden, en belandt er minder uiteindelijk bij het afval.

 

Duurzaam hergebruik van kantoorartikelen

Een voorbeeld van artikelen die gemakkelijk herbruikbaar zijn, zijn naambadges. Naambadges hergebruiken is een duurzame oplossing voor branches met veel personeelswisselingen zoals de zorg, detailhandel en hotelbranche. In plaats van dat er bij ieder nieuw personeelslid weer een geheel nieuw naamplaatje besteld moet worden, zijn er badges waarvoor eenvoudig zelf een label geprint kan worden. Een iets grotere investering dan goedkope wegwerpbadges maar met een veel professionelere en verzorgdere uitstraling. Bovendien kunnen de naambadges zelf ontworpen worden en op ieder gewenst moment direct geassembleerd.

Fairphone 3_Staring lady

 

Marketingmaterialen hergebruiken

Onder kantoorartikelen kunnen ook zaken voor marketingdoeleinden worden verstaan. Staat u als bedrijf wel eens op een beurs of evenement? Om een aantrekkelijke stand te maken worden hiervoor vaak banners of vlaggen bedrukt, en personeelskleding voor de aanwezige medewerkers. Om te voorkomen dat er bij ieder evenement opnieuw textiel moet worden bedrukt, kunt u het best kiezen voor algemene bedrukkingen met enkel de bedrijfsnaam en het logo. Dit is een duurzamere oplossing die ook nog eens geld bespaart, daarnaast zijn er nog meer manieren om te besparen op marketingkosten.

 

De aanschaf van tweedehands kantoormeubilair

Hoewel er steeds mee aandacht wordt geschonken aan de duurzaamheid van kantoormeubilair, kunt u ook kiezen voor tweedehands kantoormeubilair. Complete interieurs van vergaderruimtes (tafels en stoelen), werkplekken (kantoorbureaus en -stoelen), printers en dossierkasten worden bij verhuizingen en faillissementen vaak eerder van de hand gedaan dan nodig is. Door het intensieve gebruik is er vaak gebruik gemaakt van zeer robuuste materialen dat decennia mee zou kunnen, die tweedehands aangeschaft vaak nog lange tijd meekunnen. Omdat nieuw kantoormeubilair erg prijzig kan zijn, is dit niet alleen een duurzame maar ook nog eens een goedkopere oplossing.

 

Nog meer duurzame tips

Naast het hergebruiken van kantoorartikelen, zijn er natuurlijk nog veel meer initiatieven om te werken aan een duurzaam bedrijf. Hierbij kunt u denken aan het energieverbruik in het bedrijfspand zo laag mogelijk te houden, zoveel mogelijk lokaal in te kopen, te letten op de arbeidsomstandigheden waaronder producten en grondstoffen worden gefabriceerd, te kiezen voor diervriendelijk geproduceerde producten en te voorzien in de mogelijkheid van afvalscheiding.

Meer artikelen uit de categorie: Info

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws