Een Europees treinfonds, gevuld met een eerlijke bijdrage van de luchtvaart, levert een hoop op. Het zorgt voor minder CO2-uitstoot, minder overlast voor omwonenden, zonder dat het werkgelegenheid kost.
GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout doet het voorstel om vliegen niet langer een enorm belastingvoordeel te geven en om de opbrengst in een Europees treinfonds te stoppen, dat kan investeren in beter internationaal treinverkeer. “Als het aan GroenLinks ligt, dan gaan we voor vliegen een eerlijke prijs betalen.”
Gelijk speelveld
GroenLinks stelt voor om het speelveld gelijk te trekken: op kerosine komt – net zoals voor auto’s aan de pomp – een accijns en op vliegtuigtickets komt btw. De opbrengst daarvan, die kan oplopen tot jaarlijks 60 miljard euro, gaat naar een treinfonds. Vanuit dat fonds kan bijvoorbeeld geïnvesteerd worden in nachttreinen, in het oplossen van missing links in internationale verbindingen of in het makkelijker overstappen tussen verschillende vervoersmiddelen.
Eickhout: “Met zo’n fonds slaan we dus drie vliegen in één klap: We verminderen onze CO2-uitstoot, mensen hebben minder overlast door vliegverkeer en het wordt comfortabeler om met de trein te reizen. En dat terwijl het geen werkgelegenheid hoeft te kosten volgens uitgelekt onderzoek door de Europese Commissie.”
De luchtvaart betaalt in de Europese Unie extreem weinig belasting, zo blijkt uit het onderzoek van de Europese Commissie die Transport & Environment in handen kreeg. Ter vergelijking: landen als China, Brazilië en zelfs de Verenigde Staten heffen meer belasting op luchtvaart dan Europa. Ondanks dat EU-landen accijns op kerosine mogen heffen, doet geen enkele lidstaat dat.
Overstappers betalen straks niets
Het Nederlandse kabinet stelt nu een minimale belasting van zo’n zeven euro voor op vluchten binnen Europa, maar niet voor overstappers. “De miljoen overstappers die Schiphol verwerkt, leveren wel vervuiling en overlast op, maar merken daar financieel niks van”, stelt Eickhout. “Terwijl het argument van KLM en Schiphol dat een eerlijke prijs Nederland banen kost ook ontkracht is door het onderzoek.”
“Reizigers staan te springen om alternatieven, ze willen graag reizen op een manier die niet schadelijk is voor het klimaat. Met ons treinfonds helpen we ze om een bewuste keuze te kunnen maken zonder dat comfort en gemak daar onder lijdt”, aldus Eickhout.
Bijna 50.000 handtekeningen
Eickhout startte samen met GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger in februari een petitie om te pleiten voor meer treinen en minder vliegen. Inmiddels steunen al bijna 50.000 mensen de petitie om van de trein de goedkoopste én makkelijkste optie voor reizen tot 750 km.
De petitie staat online op europa.groenlinks.nl/meertreinenmindervliegen