• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Hamburg wil af van de auto

9 januari 2014|doorredactie|inmobiliteit

parkerenDe Duitse metropool Hamburg wil het gebruik van de auto in de hele stad onnodig maken. In de volgende twintig jaar wordt daarvoor een enorm netwerk van groene zones en fiets- en wandelpaden aangelegd.

Hamburg ziet het groots: over twintig jaar moet het mogelijk zijn om de hele stad te verkennen via de fiets of te voet. De stad wil daarvoor de bestaande groene zones, zoals parken, speeltuinen en recreatiedomeinen met elkaar verbinden en zo een netwerk van fiets- en wandelpaden creëren. Bovendien komen er groene verkeersassen tussen de buitenwijken en het centrum.

Het groene netwerk heeft bijkomende voordelen, zegt de stad. Het maakt niet enkel menselijk verkeer mogelijk, maar geeft ook dieren de kans om zich veilig door de stad te verplaatsen. Door de aanleg van grote groengebieden midden in de stad, zullen inwoners minder de behoefte voelen om de stad in het weekend te ontvluchten. Dat dringt het gebruik van de wagen nog verder terug, hoopt het stadsbestuur.

Tot slot vormt het netwerk een belangrijk wapen in de strijd tegen de klimaatverandering en de gevolgen daarvan. De groene zones en assen absorberen CO2 en andere luchtvervuiling, en wapenen de stad tegen de gevolgen van de klimaatverandering, zoals de stijgende zeepspiegel en superstormen.

speedcomfort radiatorventilator

Als havenstad is Hamburg kwetsbaar voor overstromingen. De kans dat die er komen is groot. In de afgelopen zestig jaar steeg het waterpeil al met 20 centimeter. Uit cijfers van de overheid blijkt dat het springtij tegen het einde van deze eeuw met meer dan een meter kan stijgen.

Tot slot heeft het netwerk ook puur economische voordelen voor de stad. Er gaat weliswaar waardevolle bouwgrond verloren voor woningen en bedrijven, maar daar tegenover staat een meer leefbare stad, die meer kans heeft om hooggeschoolde en jonge mensen aan te trekken.

Bron: IPS

6 antwoorden
  1. job zegt:
    20 januari 2014 op 15:35

    @Dirk van der Made: “als de autowegen vrijkomen komt er juist potentiële bouwgrond bij” Waar staat dat, voor minder autogebruik gaan ze geen autowegen slopen.

    “Hamburg wil het gebruik van de auto onnodig maken”
    Inderdaad, zoals vaker, een vreemde kop

  2. Dirk van der Made zegt:
    20 januari 2014 op 11:14

    De titel lijkt niet te kloppen. In het artikel staat dat er bouwgrond verloren gaat. Maar als de autowegen vrijkomen komt er juist potentiële bouwgrond bij. En behoorlijk wat. Nou is veel daarvan te smal en versnipperd, dus niet echt als bouwgrond te gebruiken (maar wel als groen of speelplaats bijvoorbeeld), maar op de bredere wegen kan je tienduizenden woningen bouwen.
    Maar dat is dus schijnbaar niet de bedoeling. Er komt loop- en fiets-infrastructuur naast de bestaande auto-infrastructuur bij begrijp ik.

    En het is misschien sowieso niet slim om alle toegangsmogelijkheden voor auto’s af te schaffen.
    Bevoorrading van winkels bijvoorbeeld. Al kan je die ook geleidelijk naar het water verhuizen, waarlangs dat vervoer dan kan gaan. Of naar die nieuwbouw, waar dan een container-spoor onder aangelegd kan worden.
    Hoewel, dat kan nog simpeler, met een soort smalle treintjes op rubber wielen, zoals wel in grote fabriekshallen worden gebruikt. Die passen op (brede) fietspaden. Maar dan moet wel een systeem bedacht worden dat overladen voorkomt, een kleiner soort container waarmee de goederen bij de stad aankomen. Om maar wat te noemen.
    En dat is trouwens ook in 20 jaar te realiseren. Het vereist slechts besluitvaardigheid.

  3. skiskien zegt:
    15 januari 2014 op 09:29

    Dat is een goed idee en dan ook de winkels bevoorraden met de fiets of iedereen gaat buiten Hamburg boodschappen doen net als veel Groningers doen in Haren….

  4. job zegt:
    11 januari 2014 op 12:51

    @zonnestraaltje, Enig idee welk aandeel zon-pv op ons totale energiegebruik heeft?

    Amsterdam is groter dan Hamburg, daar hoef je niet 20 jaar te wachten om te kunnen fietsen.

  5. zonnestraaltje zegt:
    10 januari 2014 op 12:49

    @Job: zeker geen idee hoe groot Hamburg is?

  6. job zegt:
    9 januari 2014 op 18:45

    @ “over twintig jaar moet het mogelijk zijn om de hele stad te verkennen via de fiets”

    Hoe erg moet de stad zijn als het befietsbaar maken 20 jaren vergt

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39
  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Grote gevolgen klimaatverandering voor Nederlandse MKBDe voorlente is begonnen, natuurverwachting voor 2014
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen