Kleine bedrijven leveren over de hele wereld een grote bijdrage aan de economie. Maar door de pandemie hebben veel ondernemers flinke verliezen geleden. Tegelijk boekten online winkels mooie winsten. De zakenwereld verandert snel en steeds meer bedrijven gaan digitaal. Dat geldt ook voor het MKB en veel winkels.
Online aanwezig zijn stelt ook winkeliers snel in staat om een groter publiek te bereiken. En veel klanten zijn inmiddels gewend geraakt aan het kopen in online winkels. Maar er is nog een belangrijke reden om nu de overstap te maken: het duurzamer maken van je bedrijf.
Duurzame toekomst voor je winkel
We moeten dringend onze voetafdruk verkleinen als we gezond en veilig verder willen leven en werken. Daar zijn gelukkig steeds meer mensen van overtuigd, ook winkeliers en hun klanten. Het is dan ook zaak om je bedrijf zo duurzaam mogelijk in te richten. Een online winkel opzetten is daar een mogelijkheid voor, omdat je op die manier met minder gebruik van energie en grondstoffen meer klanten kunt bereiken. Dat is beter voor de planeet, en je klanten zullen het waarderen.
Kun je ook als bestaande winkeleigenaar je zaak online verplaatsen? Jazeker. Tegenwoordig is het heel gemakkelijk om een webwinkel te bouwen, dus de optie om online zaken te gaan doen is heel reëel en veelbelovend.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Zo begin je
Stap 1 bij het vestigen van een online winkel is een webshop maken. Dat kun je doen met behulp van kant-en-klaar pakketten, die je bij vele online platforms voor het bouwen van een webshop kunt vinden. Je kunt het bouwproces zo uitgebreid maken als je wilt, maar in feite hoef je alleen maar je producten en je gegevens in te voeren om te kunnen starten met je internetwinkel.
Net als bij een fysieke winkel is het ook online belangrijk om klanten naar je winkel te lokken. Dat vraagt om een wat andere aanpak dan je misschien gewend bent, maar wees gerust: er zijn heel veel mogelijkheden beschikbaar om dit voor elkaar te krijgen en succesvol te zijn. Later in dit artikel vertellen we je meer over de mogelijkheden en geven we je handige tips om klanten naar je webwinkel te trekken.
Kijk waar je klanten zijn
Als ervaren winkelier weet je waarschijnlijk wel wie je klanten zijn. Maar waar tref je ze op het Internet? Het is belangrijk om te ontdekken hoe en waar je jouw klanten online kunt vinden, zodat je ze jouw producten aan kunt bieden.
Sociale media
Mensen realiseren zich niet hoe ze worden beïnvloed door het constante gebruik van Facebook, Instagram, en andere sociale platforms. Die maken niet alleen reclame voor producten, ze ontwikkelen ook een behoefte in de hoofden van mensen. Met behulp van reclame kunnen winkeliers in contact komen met een gericht publiek dat interesse heeft getoond in hun product. Het benaderen van de lokale bevolking om de webwinkel en de voordelen ervan te delen op verschillende social media platforms zal zeker helpen om nieuwe klanten te vinden.
Zoekmachines
Een andere belangrijke bron om nieuwe bezoekers aan te trekken is een goede ranking in zoekmachines. Voor veel mensen is dat de belangrijkste bron om informatie te vinden over producten waar ze op enig willekeurig moment interesse in hebben. De techniek om goed te scoren in zoekmachines staat bekend als SEO, ofwel Search Engine Optimization (zoekmachine optimalisering). Daarover is een schat aan informatie beschikbaar op het internet – meer dan genoeg om er zelf mee aan de slag te gaan als je dat zou willen. Het is echter wel een specialisme, dus het vereist tijd en toewijding om daar goed in te worden. Gelukkig zijn er veel bedrijven die je kunnen helpen om de SEO van jouw site goed op te zetten, mocht je besluiten dat je het niet zelf wilt doen.
Als je de SEO kant goed hebt geregeld, zou je langzaamaan het effect hiervan moeten gaan zien. Weten bezoekers je webwinkel te vinden? Dan kun je de volgende tactieken gebruiken om te proberen van de kijkers in je webshop daadwerkelijk kopers te maken.
Kortingsbonnen
Mensen geld laten besparen is een van de meest efficiënte manieren gebleken om online verkoop te promoten en stimuleren. Coupons voor nieuwe aanmelders waarmee ze bepaalde producten gratis kunnen kopen, zijn een uitstekende stimulans voor mensen die op zoek zijn naar een geweldige deal.
Gratis levering
Gratis levering aan huis wordt door veel klanten als een prettige service ervaren. Zorg er wel voor dat klanten de producten op tijd krijgen. De tijd die ze hiermee besparen, kunnen ze investeren in iets vruchtbaarders.
Doorverwijssysteem
Winkeliers kunnen een verwijzingssysteem gebruiken. Dit verwijzingssysteem, vaak ‘tell a friend’ genoemd, laat mensen uitnodigingen sturen naar hun vrienden wat kan zorgen voor de broodnodige mond-tot-mond reclame. Het systeem zou bijvoorbeeld op de volgende manier kunnen werken:
Een gebruiker stuurt een registratielink naar een vriend. De vriend registreert zich, en doet zijn eerste aankoop. Vervolgens krijgen zowel de gebruiker als de vriend een kortingsbon die gelijk is aan het bedrag van de aankoop.
Gratis afhaalservice
Klanten kunnen producten bestellen via de e-commerce applicatie, in de webshop dus, en deze ophalen in de winkel als en wanneer ze tijd hebben. Ze hoeven niet thuis te zijn voor de bezorger of te wachten tot de producten bij hen worden afgeleverd. Ze kunnen de winkelier vertellen hoe laat ze aankomen en de artikelen worden voor hen klaargezet.
Informatie over de voorraad
Het is vervelend als je naar een winkel gaat om iets te kopen en het is helaas niet op voorraad. Via de webshop kunnen klanten weten of het artikel op dat moment in voorraad is. Ze kunnen bladeren door andere artikelen die ze misschien willen hebben. Dit bespaart hen nutteloze trips naar de winkel.
Meerdere betalingsmogelijkheden
De optie om klanten meerdere betalingsmogelijkheden te bieden is van vitaal belang geworden voor elke winkelier. Consumenten zijn gewend geraakt aan het online betalen met creditcards, betaalpassen en e-wallets. Naarmate de voorkeuren van consumenten veranderen, kun je hen als winkelier een heel scala aan opties bieden om uit te kiezen tijdens het gebruik van de webshop.
Zoals je ziet, zijn er voldoende mogelijkheden die je kunt toepassen als je een webshop hebt of nog gaat maken, onafhankelijk van de branche waarin je actief bent. Wanneer begin jij je duurzame webshop?