Dat ligt er maar net aan hoe je het aanpakt. Want ja, het is natuurlijk lekker makkelijk om vanaf de bank met een paar klikken iets in huis te halen. Maar achter al dat gemak zit nogal wat. Denk aan stapels verpakkingen, busjes die af en aan rijden en retouren die hetzelfde ritje nog een keer maken.
De schijn van duurzaamheid
Online shoppen werd ooit gezien als een groen alternatief. Geen winkelpand betekent minder energieverbruik, geen parkeerplaatsen meer nodig en mensen zouden minder de auto pakken. Klinkt goed, toch? Maar de praktijk is een stuk ingewikkelder. Zeker als je bedenkt dat veel mensen, na een paar minuten scrollen op hun telefoon, net zo makkelijk een aankoop doen als dat ze op een knop klikken bij een online casino. Ook daar zie je dat gemak vaak boven nadenken over impact gaat. Even snel iets bestellen terwijl je wacht op de volgende draai bij Sweet Bonanza? Het gebeurt vaker dan je denkt.
Het verschil zit in de details
Hoe duurzaam jouw bestelling is, hangt van allerlei dingen af. Van de afstand die het pakket moet reizen tot het vervoermiddel en zelfs hoe vol het busje zit. Hoe sneller je iets in huis wilt hebben, hoe minder efficiënt het vaak is. Dat fijne tijdvak van een half uur waar je op zit te wachten, betekent dus ook vaker een extra ritje door je straat. Net als bij het klikken op een bonusronde bij een online casino, lijkt het allemaal vrijblijvend, maar ergens betaalt iemand of iets de rekening.
De invloed van de last mile
Dan heb je nog die beruchte ‘last mile’, het laatste stukje van de reis van het pakketje naar jouw voordeur. Hier wordt het verschil gemaakt. Haal je normaal alles lopend of op de fiets bij de winkel, dan is bezorgen aan huis eigenlijk een stap achteruit. Maar als je eerst elke dag in de auto stapte voor boodschappen en dat nu nog maar eens per week laat bezorgen, dan is dat al een stuk beter voor het milieu.
Busjes, dozen en retouren
Online shoppen kan dus wel meevallen qua impact, maar het hangt echt van jouw keuzes af. Die busjes dan? Die zorgen niet alleen voor vervuiling, maar ook voor drukte op de weg en extra slijtage. Tel daarbij op de enorme berg verpakkingsmateriaal en je ziet dat het allemaal niet zo milieuvriendelijk is als het lijkt. Vaak zit er ook nog een flinke luchtlaag in de dozen omdat ze veel te groot zijn voor de inhoud. Ook het retouren van pakketjes doet het milieu geen plezier. In Nederland sturen we maar liefst dertien procent van wat we kopen weer terug. Dat betekent extra kilometers en extra uitstoot. Wat denk je van al die spullen die na een retour niet meer verkocht kunnen worden en gewoon de prullenbak in gaan?
De menselijke kant van bezorgen
En dan hebben we het nog niet gehad over de mensen die al die pakketjes bezorgen. Die werken vaak onder slechte omstandigheden voor een schamel loon en kunnen nauwelijks pauze nemen.
Slimmer shoppen
Toch zijn er manieren om het slimmer aan te pakken. Bestel alleen wat je echt nodig hebt en laat je niet verleiden door alles wat je tegenkomt. Meet jezelf op zodat je minder kans hebt op verkeerde maten. Moet je toch iets terugsturen? Doe het dan snel en netjes, zodat iemand anders het nog kan kopen. Stop het ook niet terug in die enorme doos als het ook in een kleinere past. Breng het zelf terug naar de winkel, het liefst lopend of op de fiets.
Maak duurzamere keuzes
Kies liever voor een langzamere levering, want dan kan de vervoerder zijn routes beter plannen. Haal je pakket op bij een pick-up punt in de buurt in plaats van het aan huis te laten bezorgen. Als je toch bezig bent, kijk dan of je bij een Nederlandse winkel kunt bestellen in plaats van eentje aan de andere kant van de wereld.
Minder kopen is de echte winst
Wil je echt het verschil maken? Koop dan gewoon een tijdje helemaal niks. Of kies voor tweedehands. Niet alleen de Aarde wordt daar blij van, jij ook. Minder spullen geeft vaak meer rust en ruimte. Dat is misschien wel het meest duurzame cadeau dat je jezelf kunt geven.
Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.
( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )