Steeds meer mensen gaan de weg op met een dashcam in hun auto. Een dashcam is een kleine camera op de voorruit van de auto die filmt wat je als bestuurder ziet tijdens het rijden. In het geval van een ongeluk of aanrijding heb je in dat geval altijd nuttig bewijsmateriaal voor de politie of verzekeringsmaatschappij.
Het gebruik van een dashcam is in sommige landen verplicht, zoals in Rusland en Zuid-Korea. Daar ben je simpelweg niet verzekerd als je zonder dashcam de weg op gaat. Ook in het Verenigd Koninkrijk gebruikt vrijwel iedereen een dashcam, bij veel verzekeringsmaatschappijen krijg je daar een korting op je premie wanneer je een dashcam gebruikt. In andere landen, zoals Portugal en Oostenrijk, is het gebruik van een dashcam juist ten strengste verbonden.
De vraag is wat voor effect van het gebruik van een dashcam heeft op het rijgedrag van mensen. Het korte antwoord is dat hier nog niet veel onderzoek naar is gedaan, daarvoor staat het nog teveel in de kinderschoenen. Het is echter goed voor te stellen dat mensen een stuk voorzichtiger zullen rijden als ze weten dat de kans groot is hun gedrag wordt vastgelegd.
Mocht het (veelvuldig) gebruik van dashcams daadwerkelijk dit effect hebben, dan kan dit niet alleen voor de veiligheid maar ook voor het milieu een positief effect hebben. Voorzichtiger en langzamer rijden betekent bijna per definitie minder CO2 uitstoot, zeker buiten de bebouwde kom. Daarnaast zorgt het voor minder files, geluidsoverlast en slijtage aan auto en wegdek.
Ook voor verzekeringsmaatschappijen zijn de voordelen duidelijk. Het bepalen van de schuldvraag bij incidenten gaat een stuk sneller en efficiënter. Daarnaast zal het aantal onterecht uitgekeerde claims een stuk minder zijn. Deze kosten kunnen worden bespaard en het voordeel worden doorberekend aan de klanten, zoals in het Verenigd Koninkrijk dus al het geval is.
Er is dus nog een hoop onduidelijk over de directe en indirecte gevolgen van het gebruik van dashcams. Ook zijn er belangrijke vragen over privacy en wetgeving waar nu nog weinig richtlijnen over zijn. Deze vragen zullen gaandeweg moeten worden beantwoord en het antwoord zal bepalen of de dashcam wordt ‘geaccepteerd’.