• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Hyundai komt met eerste elektrisch aangedreven compacte SUV in Europa

23 oktober 2018|doorredactie|inelektrische auto

hyundai kona electric

Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt in alle soorten en maten. Van kleine stadsauto’s, tot grotere modellen. De Hyundai KONA Electric is de eerste volledig elektrisch aangedreven compacte SUV in Europa. Het Hyundai model kost rond de 40.000 euro en is met name erg populair om te leasen. De bijtelling van slechts 4 procent is namelijk erg aantrekkelijk. Wat zijn de kenmerken van deze auto en wat maakt hem zo speciaal?

Hyundai KONA Electric

De Hyundai KONA Electric is dus volledig elektrisch aangedreven en een volle accu brengt je maar liefst 482 kilometer ver. Daarnaast heeft de compacte SUV een bagageruimte van 373 liter en beschikt het dashboard over een groot infotainment systeem. Hierop kun je eenvoudig oplaadtijden, resterende kilometers en andere belangrijke informatie aflezen. Ook qua snelheid is de auto niet verkeerd. Zo bereikt de auto binnen 7,6 seconden de 100 km/u en heeft de Hyundai KONA Electric een topsnelheid van ongeveer 167 kilometer per uur.

Hoeveel verbruikt de auto

De auto weegt maar liefst 1760 kilogram, maar door de krachtige motor heb je dit geen moment door. Er zitten speciale ecobanden van Nexen onder en deze dragen bij aan een laag stroomverbruik. Wanneer je voor een elektrische auto kiest is de kwaliteit van de accu natuurlijk van groot belang. Gemiddeld rijdt de Hyundai KONA Electric zo’n 15 kWh/100km en dit is allesbehalve slecht. De kleinere Volkswagen e-Golf verbruikt ongeveer hetzelfde, om je een beeld te geven. In totaal kan de auto op een volle accu dus 482 kilometer afleggen. Deze radius is erg betrouwbaar en je kunt ten alle tijden de gegevens aflezen van het infotainment systeem. Er zit een grote batterij in de auto en het duurt ongeveer 21 uur om deze op te laden bij een standaardtype openbare laadpaal (3 fase, 16 Ampère). Wel is het mogelijk om thuis een 32 Ampère aansluiting te laten aanleggen. Hiermee laadt de auto binnen 9 uur volledig op. Snelladen duurt ongeveer een uurtje. Binnen deze tijd laadt de auto voor 80% op.

Lees ook: Elektrische deelauto voorziet wijk van groene stroom!

Conclusie

De auto kost 39.195 euro en dat is relatief goedkoop, als je de prijs vergelijkt met andere elektrische auto’s van hetzelfde formaat. Wanneer je een ruime auto zoekt, die volledig elektrisch aangedreven wordt, dan is deze Hyundai ideaal. Indien je ook graag een Hyundai KONA Electric zou willen hebben, dan moet je wel even wachten. De gemiddelde levertijd bedraagt op het moment tussen de 10 en 18 maanden…

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • kweekvleesboerderij Wanneer komt de kweekvleesboerderij?24 januari 2023 - 12:52
  • suv Waarom te veel elektrische auto’s voor nieuwe milieurampen gaan zorgen24 januari 2023 - 11:25
  • pfas PFAS afbreken kan toch ontdekken wetenschappers24 januari 2023 - 09:05
  • vegetarische superhefboom Superhefbomen: drie kantelpunten kunnen een doorbraak voor het klimaat vormen22 januari 2023 - 13:05
  • verder dan bbpVPRO Tegenlicht: de kloofdichters20 januari 2023 - 08:00

Inzicht

  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00
  • zelf zonnepanelen plaatsen Salderen afschaffen is en blijft een onzinnig plan24 januari 2023 - 12:56
  • woningen verduurzamen Over salderen, subsidiëren en stimuleren22 januari 2023 - 16:56

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

eco radiatorfolie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Microplastics zitten ook in je tafelzoutGamend leren over toekomst energiemarkt
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen