De nieuwe generatie elektrische voertuigen heeft grotere batterijen die op een veel hoger vermogen laden (krachtstroom). Om op hoger vermogen of meerdere elektrische auto’s tegelijk te kunnen laden, is extra vermogen op het lokale elektriciteitsnetwerk nodig. Daarnaast vereist elk type elektrische auto een specifieke aanpak voor het benodigde laadvermogen. Clean Tech startup Cohere heeft in samenwerking met de TU Delft een kleine intelligente stroomverdeler ontwikkeld waarmee het laden dynamisch wordt afgestemd waardoor er aanzienlijk sneller kan worden geladen. Daarnaast kan in combinatie met zonnepanelen de capaciteit worden vergroot en kan de auto direct met duurzame energie worden laden.
Direct laden met zonne-energie
De kleine computer in de meterkast maakt het ook mogelijk een slimme koppeling te maken tussen zonnepaneel, het lokale elektriciteitsnetwerk en de auto waardoor het laadvermogen van de elektrische auto op de hoeveelheid zonne-energie kan worden aangepast. Hierdoor kan altijd op de zelf opgewekte energie worden gereden. Wekken de zonnepanelen energie op, dan is er zelfs meer capaciteit beschikbaar in de meterkast. Dat betekent sneller laden als de zon feller schijnt. Maar gebruikers zijn niet gebonden aan de hoeveelheid zonlicht. De laadsnelheid kan eenvoudig worden verhoogd via een online applicatie. “Door het slim regelen van energiestromen hoeft er minder energie van het elektriciteitsnet gebruikt te worden. Zo wordt het net ontlast, terwijl je automatisch op je eigen duurzame energie rijdt” Aldus Michael Coussement, CEO en co-founder van. Cohere brengt de stroomverdeler onder de naam Maxem® op de markt.
Onderzoek met TU Delft
Binnen de onderzoeksgroep DC Systems, Energy Conversion and Storage (Elektrotechniek) van de TU Delft, worden de laadsystemen voor elektrische auto’s onderzocht. De focus ligt op laden van hernieuwbare energie zoals uit wind en zon. In een unieke testopstelling voor ‘slim laden’ in een lab op de TU Delft zijn de populairste elektrische auto’s afgestemd op Maxem®, omdat iedere auto een specifieke aanpak vereist. Professor Bauer van de TU Delft: ”Laden op de zonne-energie betekent een echt duurzame oplossing omdat er geen CO2 uitstoot in de keten van de energie opwekking, in dit geval zonne-energie, tot aan de wielen van de auto aanwezig is. Het is echt uniek wat hier neer is gezet. In de relatief nieuwe wereld van elektrisch vervoer zijn er nog geen gebaande paden. Deze moeten gecreëerd worden door innovators, zoals Cohere.”