Ondernemen is vooruitzien en gevoel hebben bij wat in de maatschappij speelt. Rob Adams roept met zijn boek ‘Ga Vreemd’, geen mensen op om in privé tijd vreemd te gaan, maar als organisatie eens verder te kijken dan de concurrentie in kaart te brengen. Hij noemt het branchemarken in plaats van benchmarken. Met andere woorden, kijk niet alleen naar uw eigen vakgebied, maar houdt juist de ontwikkelingen in andere branches bij. Wat kunt u daarvan leren voor u eigen business (model)? Daar wil ik het graag met u Uber hebben.
Ontwikkelingen gaan snel, daar weet u als lezer van duurzaamnieuws.nl alles van. Enerzijds leven we in een transitie van tijdperk met alle onzekerheden en kansen van dien. Anderzijds is de mens meer in zijn comfortzone bij evolutie dan revolutie. Je hebt mensen binnen organisaties en bedrijven die zich tegen veranderingen verzetten, het accepteren of juist omarmen. Bij welke categorie hoort u in uw dagelijkse werkzaamheden? En hoe zit dat bij uw interne collega’s en concollega’s in uw branche? Vaak geldt het adagium; ‘If it ain’t broke, don’t fix it.’
De denktank SustainAbility geeft in de interessante publicatie Model Behavior: 20 Business Model Innovations for Sustainability (februari 2014) een overzicht van business model innovatie en duurzame innovaties. En ook in Harvard Business Review on Genius (2014) werd recent gesproken over wat Uber, Alibaba en Airbnb en andere start-ups in de deeleconomie gemeen hebben. Ze zijn in staat sneller te groeien en hebben minder kosten vanwege weinig personeel en weinig bezittingen. Dat ze bovendien een hogere relatieve waarde hebben ten opzichte van de omzet vind ik niet zo spannend. Uiteraard gebruiken ze de mogelijkheden van internet, maar dat staat iedereen ter beschiking. De belangrijkste gemene deler is dat ze ‘netwerk dirigenten’ zijn. De bedrijven creëren een netwerk van gelijkgestemden waarbij de deelnemers interacteren en volgens de drie principes van meervoudige waarde creëren: gedeeld (win-win), meervoudig (financieel, ecologisch, sociaal) en collectief (samen). Ze verkopen producten of diensten, ontwikkelen relaties, delen advies, geven reviews, werken samen en co-creëren. Zoals Marieke ’t Hart van Thuisafgehaald.nl het zo treffend duidt: “Onze deelnemers dragen verantwoordelijkheid, ervaren een stukje eigenaarschap; onze community is gebouwd op vertrouwen en de koks koken vanuit hun passie”.
‘Gelukkig hebben we in onze branche niet dit soort nieuwkomers zoals Airbnb of Uber’ zult u wellicht denken. Wat nu als dit Ubermorgen wel gebeurt? Laten we daar eens op inzoomen. Vorige week zei iemand tegen me: “…Mijn advocaat is net een taxichauffeur. Op basis van de buitenkant en starttarief beoordeel ik of ik bij de taxi instap, maar ik weet vooraf niet wat ik kwijt ben als ik uitstap. Dat heb ik bij mijn advocaat ook gedaan. Op basis van het kantoorpand en starttarief ben ik binnengestapt, maar ik weet vooraf niet wat ik kwijt ben als de zaak voorbij is. En voor het einde uitstappen doe je gewoon niet.”
“Oeps”, dacht ik… Stel u bent jurist en werkt op een advocatenkantoor of u heeft een advocatenkantoor en een representatief pand. Zou er op uw advocatenkantoor een community gestart kunnen worden waar men juristen kiest op basis van reviews? De juristen zijn niet (meer) in dienst, maar wel lid van de community. En waar juridisch advies gegeven wordt tegen veel lagere tarieven of een vaste totaalprijs of zelfs tegen credits? Je verdient credits voor een verleende dienst en die kun je inwisselen voor een andere dienst of kunt ze doneren aan iemand die het harder nodig heeft (zoals bij Wehelpen.nl). U begrijpt dat deze vergelijking voor elke branche gemaakt kan worden. Het zijn meestal nieuwkomers op de markt die met een ander business model komen, net als in de taximarkt, maar ook bij vliegtuigmaatschappijen, et cetera.
Beantwoordt u zelf als medewerker, bestuurder of ondernemer de vraag: “Hoe kunnen we onze business toekomstbestendig maken?” Mijn antwoord is: “Door met open vizier en in dialoog met uw community een duurzaam business model te ontwikkelen. Door dichtbij uzelf en uw passie te blijven en vanuit eigen waarden meervoudige waarde te creëren. Helder aan klanten uitleggen waarom u de dingen doet die u doet, waar u voor staat, welk doel u hebt en welke klantbelofte u maakt. Klanten zal het aanspreken en ze zullen u kiezen – niet om wat u aanbiedt, maar omdat ze in hetzelfde geloven waar u in gelooft. Vraag hierbij de ambassadeurs onder uw klanten mee te helpen uw business te vernieuwen. Ze kunnen dit goed aangeven en doen het graag, mits ze door u gevraagd worden. Gewoon Doorzetten!”
Disrupt or be Disrupted, that’s no question
Geert van Seeters heeft als achtergrond strategische marketing en is co-auteur van het boek Nieuwe Business Modellen: Samen Werken aan Waardecreatie (Jan Jonker et. al). Dit boek was genomineerd voor het Managementboek van het jaar 2015. Deze Brabander is ondernemer en daarnaast parttime verbonden aan het lectoraat van Fontys Hogeschool Marketing en Management in de Brainportregio.
Het project over nieuwe business modellen gaat over de WEconomy, Nieuwe Business Modellen en over Hybride Bankieren (betalen met meer dan geld alleen). Op 18 juni a.s. vindt in het hoofdkantoor van de ABN AMRO te Amsterdam van 13.00 tot 17.00 uur een seminar plaats over Hybride Bankieren.
Inschrijfkosten bedragen € 10,- en worden bij afmelding niet gerestitueerd.
U kunt zich aanmelden via de website www.nieuwebusinessmodellen.nl. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en vol is vol.