• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Lawine aan vleesreclames op tv stuurt consument richting dierenleed

2 april 2016|doorredactie|indieren, voeding

kiloknallerMaar liefst 17.000 keer maakten supermarkten het afgelopen driekwart jaar reclame voor vlees op tv. 70% van deze reclames betreft kiloknallervlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Vleesvervangers en biologisch vlees schitterden door afwezigheid in de tv-reclames. Dit blijkt uit een analyse van Wakker Dier op basis van gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert.

Supermarkten houden met hun reclamebeleid de vleesconsumptie hoog en het dierenleed in de vee-industrie in stand. Wakker Dier wil verandering: “Supermarkten hebben hun mond vol van duurzaamheid, maar gebruiken keer op keer dierenleed om klanten naar hun winkels te lokken!”

Bij Kassa (2 april 19.05, NPO1)  zaten aan tafel: supermarktdeskundige Paul Moers en marketingdeskundige Max Kohnstamm. Zij noemen het beleid van supermarkten opportunistisch en kortzichtig. Lees hier hun reacties.

Reclamegeweld voor vlees

Supermarkten lokken klanten de winkel in met reclamefolders in de brievenbus, commercials op radio en televisie en schreeuwerige aanbiedingen op straatposters. Ook goedkoop vlees wordt hierin vaak gebruikt als klantenlokker. Met hun aanbiedingenbeleid hebben de supers veel invloed op wat de consument in het winkelkarretje legt. Daarom monitorde Wakker Dier de afgelopen driekwart jaar niet alleen de folderaanbiedingen, maar ook de reclamecommercials op televisie.

Resultaten tv-monitor

Van juli 2015 tot maart werd maar liefst 85.536 keer een supermarktreclame de huiskamer in gezonden. Deze kwamen vooral van Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl. Maar ook Dirk en Emte waren op de buis te zien. In 17.151 (20%) van deze uitgezonden commercials zat een vleesaanbieding. 70% van deze vleesreclames was een kiloknaller: een aanbieding voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Het overige vlees had meestal een Beter Leven ster van de Dierenbescherming op een enkele verdwaalde reclame voor vlees met twee Beter Leven sterren na. Vleesvervangers en biologisch vlees werden niet een keer aangeprezen door de supermarkten op tv.

Verschil per supermarkt

Supermarktketen Dirk maakte als enige van de zes supermarkten geen reclame op tv voor vlees. Albert Heijn en Emte hebben het hoogste aandeel reclame waar vlees in zit: zo’n kwart van het totaal uitgezonden spots. Bij Emte en Albert Heijn was ook het aandeel van vlees met dierenwelzijnskeurmerk het laagst. Emte promootte namelijk niet een keer vlees met een zichtbaar keurmerk. Bij Albert Heijn was 20% van de vleesreclames voorzien van een keurmerk. Supermarktketen Plus kwam het beste uit de bus: in 46% van haar commercials heeft het vlees een keurmerk.

Stop de kiloknaller

Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel gevolgen voor consument, boer en dier (lees het rapport). Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingenbeleid inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Wakker Dier voert campagne voor een folder zonder kiloknallers, maar met scharrelvlees en vleesvervangers. Lees meer over de campagne.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • smeltende gletsjers
    Wat opwarming met ons en met de planeet doet: Frontiers rapport10 juli 2025 - 09:21
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Eredoctoraat Open Universiteit voor klimaatexpert Tim van Hattum8 juli 2025 - 10:26
  • elektrisch laden
    Stroomverbruik stijgt, stekkerauto’s verbruiken al meer dan de trein7 juli 2025 - 09:58
  • noordzee kelp
    Bescherming zeeleven Noordzee kost windparken 1 procent extra7 juli 2025 - 09:48
  • waterstof
    EU plan voor waterstof tankstations wordt dure miskleun6 juli 2025 - 10:16

Inzicht

  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20
  • boerin
    Met wie praat de politiek, met de macht of met de boeren?12 juni 2025 - 08:32

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Kabinet geeft meer ruimte voor groene duurzame initiatievenBusiness Modellen voor de Circulaire Economie
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten