Maar liefst 17.000 keer maakten supermarkten het afgelopen driekwart jaar reclame voor vlees op tv. 70% van deze reclames betreft kiloknallervlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Vleesvervangers en biologisch vlees schitterden door afwezigheid in de tv-reclames. Dit blijkt uit een analyse van Wakker Dier op basis van gegevens van onderzoeksbureau Nielsen, dat de mediabestedingen in Nederland registreert.
Supermarkten houden met hun reclamebeleid de vleesconsumptie hoog en het dierenleed in de vee-industrie in stand. Wakker Dier wil verandering: “Supermarkten hebben hun mond vol van duurzaamheid, maar gebruiken keer op keer dierenleed om klanten naar hun winkels te lokken!”
Bij Kassa (2 april 19.05, NPO1) zaten aan tafel: supermarktdeskundige Paul Moers en marketingdeskundige Max Kohnstamm. Zij noemen het beleid van supermarkten opportunistisch en kortzichtig. Lees hier hun reacties.
Reclamegeweld voor vlees
Supermarkten lokken klanten de winkel in met reclamefolders in de brievenbus, commercials op radio en televisie en schreeuwerige aanbiedingen op straatposters. Ook goedkoop vlees wordt hierin vaak gebruikt als klantenlokker. Met hun aanbiedingenbeleid hebben de supers veel invloed op wat de consument in het winkelkarretje legt. Daarom monitorde Wakker Dier de afgelopen driekwart jaar niet alleen de folderaanbiedingen, maar ook de reclamecommercials op televisie.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Resultaten tv-monitor
Van juli 2015 tot maart werd maar liefst 85.536 keer een supermarktreclame de huiskamer in gezonden. Deze kwamen vooral van Albert Heijn, Plus, Jumbo en Lidl. Maar ook Dirk en Emte waren op de buis te zien. In 17.151 (20%) van deze uitgezonden commercials zat een vleesaanbieding. 70% van deze vleesreclames was een kiloknaller: een aanbieding voor vlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Het overige vlees had meestal een Beter Leven ster van de Dierenbescherming op een enkele verdwaalde reclame voor vlees met twee Beter Leven sterren na. Vleesvervangers en biologisch vlees werden niet een keer aangeprezen door de supermarkten op tv.
Verschil per supermarkt
Supermarktketen Dirk maakte als enige van de zes supermarkten geen reclame op tv voor vlees. Albert Heijn en Emte hebben het hoogste aandeel reclame waar vlees in zit: zo’n kwart van het totaal uitgezonden spots. Bij Emte en Albert Heijn was ook het aandeel van vlees met dierenwelzijnskeurmerk het laagst. Emte promootte namelijk niet een keer vlees met een zichtbaar keurmerk. Bij Albert Heijn was 20% van de vleesreclames voorzien van een keurmerk. Supermarktketen Plus kwam het beste uit de bus: in 46% van haar commercials heeft het vlees een keurmerk.
Stop de kiloknaller
Al jarenlang gebruiken supermarkten vlees als klantenlokker. Maar deze stuntaanbiedingen hebben veel gevolgen voor consument, boer en dier (lees het rapport). Wakker Dier wil dat de supermarkten hun aanbiedingenbeleid inzetten om de verduurzaming te versnellen in plaats van te remmen. Wakker Dier voert campagne voor een folder zonder kiloknallers, maar met scharrelvlees en vleesvervangers. Lees meer over de campagne.