Nu grote levensmiddelenbedrijven inspelen op de populariteit van vleesvervangers vindt steeds meer innovatie plaats: op smaak, structuur en ingrediënten. Dit zorgt de komende jaren voor een nog sterkere groei van deze markt. ABN AMRO verwacht dat zowel in 2019 als 2020 sprake zal zijn van een groei van 10 procent. Deze groeiversnelling is vooral het gevolg van de komst van nieuwe spelers.
Naast kleine nichespelers richten nu ook grote voedings- en vleesproducenten zich op het aanbieden van vleesvervangers. Zo komt steeds meer geld voor innovatie vrij, stijgt het aanbod in de schappen en krijgt de consument steeds meer keuze. Producenten laten zich hierbij vaak inspireren door bestaande vleesconcepten, zoals pulled chicken. Ook zetten zij in op hybride vleesvarianten, zoals burgers die deels uit vlees en deels uit oesterzwammen bestaan of gehaktballen die naast gehakt ook plantaardige vulling hebben, zoals rijst. Deze producten zijn vooral bedoeld om de groeiende groep consumenten flexitariërs te verleiden.
Stijgende verkopen vleesvervangers door groeiende aandacht voor milieu
De verkopen van vleesvervangers zitten niet alleen in de lift door het bredere aanbod, de hogere kwaliteit en de grotere bekendheid van het product, ook de toenemende aandacht voor duurzaamheid is een aanjager van groei. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat consumenten die duurzamer willen leven ook zeker naar hun voeding kijken. Maar liefst één op de drie consumenten geeft aan duurzamer te willen eten. Bijna 60 procent zegt bewust op de vleesconsumptie te letten en drie op de vijf mensen kiezen ervoor enkele dagen van de week bewust geen vlees eten.
Markt vleesvervangers ondanks snelle groei nog klein
In vergelijking met vlees is de markt voor vleesvervangers echter nog klein. “Vleesvervangers scoren goed op waarden die voor consumenten belangrijk zijn, zoals diervriendelijkheid, milieu, gemak en – in toenemende mate – smaak. Producenten werken dan ook hard aan het verbeteren van de smaakbeleving en de structuur om echt vlees zo goed mogelijk na te bootsen”, zegt Nadia Menkveld, Sector Econoom Food en Agrarisch van ABN AMRO. “Innovatie vindt ook plaats op het gebied van ingrediënten, marketing en labels, zoals ‘glutenvrij’. Tegelijkertijd spelen andere waarden zoals betaalbaarheid, gezondheid en ethische vraagstukken over bijvoorbeeld de herkomst van de grondstoffen, een steeds grotere rol van betekenis.”
Het hele rapport is hier te downloaden.