• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Nederland koploper als potentiële kopers elektrische boten

25 augustus 2025|doorredactie|induurzaam ondernemen

Steeds meer watersportliefhebbers stappen over op elektrisch varen. Niet alleen vanwege het stille en schone karakter, maar ook omdat de techniek in hoog tempo verbetert. Wat ooit begon als niche voor korte tochtjes in stad en natuur, ontwikkelt zich razendsnel tot een serieus alternatief voor de traditionele verbrandingsmotor. En dat is te merken: het aanbod van elektrische boten is binnen Europa in twee jaar tijd met een factor 2,5 gegroeid. Daarnaast verkoopt een elektrische boot 40% sneller dan een dieselboot. De boten die varen op gas staan op dit moment nog wel bovenaan in de verkoopcijfers, maar elektrische boten zijn in opkomst. Met de veranderende wetgeving van de komende jaren, wordt het op steeds meer plekken in Nederland verboden om te varen als de boot niet elektrisch is. Welk effect heeft dat op de vaarsector in de toekomst?

Hoeveel boten zijn al elektrisch?

Exacte cijfers ontbreken, want in Nederland geldt er geen registratieplicht voor pleziervaartuigen. Toch wordt geschat dat er tussen de 10.000 en 20.000 elektrische boten in Nederland rondvaren. Dat lijkt misschien nog beperkt, maar het aanbod groeit razendsnel. Zo heeft Mercury een hele nieuwe lijn met elektrische motoren. Een teken dat ook de grote spelers inzetten op een emissievrije toekomst. Met de veranderende wetgeving, is het niet gek dat de omschakeling plaatsvindt. Vanaf 2030 mag je op veel plekken alleen nog maar elektrisch varen, zoals in Utrecht en een groot deel van Amsterdam. Ook in Leiden is dit streven er. In Amersfoort en Giethoorn is deze omschakeling al jaren geleden ingezet. Veel gemeenten zullen de komende jaren volgen. Voor potentiële kopers een mooi moment om in te spelen op de toekomst.

elektrische boor

Bron: Krijgsman Watersport

Nederland heeft de meeste potentiële kopers

Nederland is koploper als het gaat om koopinteresse in elektrische boten. Uit Europees onderzoek blijkt dat er nergens zoveel potentiële kopers zijn als hier. Dat maakt ons waterlandje dé hotspot voor elektrische vaarinnovatie. Voor fabrikanten en aanbieders is het dan ook belangrijk om in te spelen op die groeiende vraag. Nieuwe modellen, slimme technologie en betere infrastructuur vinden hier sneller hun weg naar de markt. En hoe meer gebruikers, hoe sneller de innovaties betaalbaarder, toegankelijker en gebruiksvriendelijker worden. Daarmee versnellen we de hele Europese doorbraak van elektrisch varen.

“De ervaring verandert volledig”

Stilte op het water, minder onderhoud en natuurlijk het milieuvriendelijke karakter. Elektrisch varen biedt veel voordelen. Met elektrisch varen kom je volledig tot rust. Geen storende motorgeluiden, maar rustig kabbelend water. Jorn Krijgsman, Directeur bij Krijgsman Watersport is ook helemaal om. “Zonder motorgeluid ervaar je pas echt hoe rustgevend water kan zijn. De ervaring verandert volledig: soepel, stil en zonder trillingen.”
Elektrisch varen is niet alleen van nu, het is de toekomst. Op sommige plekken mag je alleen nog maar varen met een elektrische boot en zijn brandstofmotoren verboden. Dus als je op zoek bent naar een boot, is het des te interessanter om te kijken naar elektrische varianten.

Elektrisch varen heeft zo zijn uitdagingen

Toch zijn er ook uitdagingen. De actieradius van elektrische boten blijft, afhankelijk van accutype en vaarstijl, beperkt vergeleken met brandstofmotoren. Zeker bij tegenwind of sterke stroming vraagt de motor meer vermogen, wat de accu sneller leegtrekt. Ook het opladen vraagt om planning: je moet rekening houden met langere laadtijden en niet iedere aanlegplaats beschikt al over laadfaciliteiten. De laadfaciliteiten vormen sowieso nog een probleem. Het stroomnet is op veel plekken al overbelast. De laadinfrastructuur is daardoor nog niet wat het zou moeten zijn. Bovendien zijn de systemen nog niet volledig gestandaardiseerd, wat het onderhoud of vervangen van onderdelen soms ingewikkeld maakt. En hoewel de verbruikskosten laag zijn, ligt de initiële aanschafprijs van een elektrische aandrijving vaak hoger dan die van een traditionele motor.

Wat brengt de toekomst van elektrisch varen?

De komende jaren zal elektrisch varen alleen maar aantrekkelijker worden. Technologische innovaties volgen elkaar in hoog tempo op: accu’s worden krachtiger, lichter en sneller op te laden. Dit wordt ook opgemerkt door de experts. “Binnen vijf jaar is elektrisch varen voor iedereen bereikbaar: eenvoudig opladen, weinig onderhoud, betaalbaar en vooral: rust op het water.”, aldus Jorn Krijgsman.

Er verschijnen op steeds meer plekken laadpunten in jachthavens, aan kades en bij aanlegsteigers, waardoor het plannen van een vaartocht eenvoudiger wordt. Producenten experimenteren daarnaast volop met duurzame energie-oplossingen aan boord, zoals zonnepanelen en regeneratief laden via schroefrotatie.

Ook op het gebied van slimme software zijn er ontwikkelingen. Geavanceerde systemen zorgen voor een efficiënter energieverbruik en geven de gebruiker inzicht in de resterende actieradius, laadstatus en optimale vaarsnelheid. Dat maakt elektrisch varen niet alleen duurzamer, maar ook slimmer en gebruiksvriendelijker. Het is dan ook de verwachting dat de actieradius in de komende jaren flink zal toenemen, waardoor langere tochten zonder emissie steeds beter mogelijk worden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • watersport
    Nederland koploper als potentiële kopers elektrische boten25 augustus 2025 - 15:19
  • wind op zee
    Nieuwe klappen voor het klimaat door stilleggen windpark en draai van Google24 augustus 2025 - 13:55
  • links rechts politiek
    Peilingen: de VVD loopt leeg met Yesilgoz21 augustus 2025 - 08:00
  • emissies klimaatdoelen
    Bedrijven zetten eigen toekomst op het spel zonder goed klimaatplan19 augustus 2025 - 10:11
  • sperm
    Meer plastic, minder zaad, minder mensen19 augustus 2025 - 09:57

Inzicht

  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit acht visies19 augustus 2025 - 17:25
  • big agro
    Hoe de agro-lobby gezonde landbouw de grond in boort23 juni 2025 - 11:10
  • duur
    Het leven is te duur, maak de toekomst gratis17 juni 2025 - 10:20

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Nieuwe klappen voor het klimaat door stilleggen windpark en draai van Googl... wind op zee
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten