De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe automodellen en bestelwagens is vorig jaar opnieuw gestegen, tot 120,4 gram per kilometer. Voor het eerst stijgt ook de gemiddelde klimaatafdruk van nieuwe bestelwagens.
De cijfers zijn afkomstig van het Europese Milieuagentschap (EEA). Van 2010 tot 2016 daalde de gemiddelde uitstoot nog gestaag met bijna 22 gram CO2/km. Maar in 2017 begon die weer te licht te stijgen, met 0,4 gram CO2/km. Uit voorlopige cijfers van de EEA blijkt nu dat die trend zich in 2018 heeft doorgezet met een bijkomende stijging van 2 gram CO2/km.
Ook bestelwagens lijken nu die trend te volgen. Een nieuwe bestelwagen in de EU stootte in 2018 gemiddeld 158,1 gram CO2/km uit. Dat is 2 gram meer dan in 2017.
Benzine
De verschuiving van diesel naar benzine speelt een rol, zegt de EEA. Maar tegelijk verkleint ook de kloof tussen de twee brandstoffen. Een gemiddelde nieuwe benzinewagen stoot nu maar 2 gram meer uit dan de dieselvariant.
Ook het succes van SUV’s – goed voor 1 op 3 verkochte modellen – doet de gemiddelde uitstoot stijgen. De auto’s zijn meestal zwaarder, beschikken over zwaardere motoren en zijn minder aerodynamisch, allemaal factoren waardoor het brandstofverbruik toeneemt. De gemiddelde SUV stoot 133 gram uit, terwijl die van andere benzinewagens met 120 gram een stuk lager ligt.
De verkoop van elektrische wagens steeg vorig jaar wel 50 procent, maar het marktaandeel blijft klein. Daar moet dringend verandering in komen als de EU haar eigen doelstelling wil halen van gemiddeld 95 gram CO2/km in 2021.
Voor bestelwagens zijn de factoren complexer, met onder meer een toename in de gemiddelde massa, motorvermogen en omvang van de voertuigen. Ook hier won benzine terrein tegenover diesel. Uitstootloze of uitstootarme voertuigen maken net als in 2017 amper 1,7 procent van het wagenpark uit. Ook hier moet een sterke inhaalbeweging komen als de EU volgend jaar haar doelstelling van 147 gram CO2/km wil halen.
Winstgevende SUV’s
Milieu- en transportorganisatie T&E wijst met een beschuldigende vinger naar de autofabrikanten, die vooral inzetten op de verkoop van SUV’s omdat die winstgevender zijn, en de schonere modellen achter de hand houden.
“Autobouwers spelen een riskant spel door moedwillig de verkoop van schonere auto’s uit te stellen en hun winst uit de verkoop van SUV’s te maximaliseren”, zegt Julia Poliscanova van T&E. “Het valt misschien goed bij hun aandeelhouders, maar het is een tragedie voor de planeet. Deze cijfers zijn een sterk signaal dat overheden veel krachtiger moeten optreden, met name wat betreft belastinghervorming en de uitrol van laadnetwerken.”
De Europese doelstellingen dwingen de fabrikanten in de volgende jaren wel om met meer elektrische modellen op de proppen te komen. Waar er in 2018 nog maar 18 modellen beschikbaar waren, stijgt dat aantal dit jaar tot 42 en tot 93 in 2021.
“Als het aankomt op het milieu, doen de autofabrikanten enkel waar de wet ze toe verplicht”, zegt Poliscanova. “En dus wachten ze allemaal tot 2020, als de CO2-standaarden van kracht worden. Naarmate de batterijen goedkoper en beter worden, zullen ze geen moeite hebben om die aan de Europese consumenten te verkopen.”