Het aantal consumenten wat boodschappen, kleding en bijvoorbeeld elektronica online koopt is de afgelopen periode fors toegenomen. Dit is niet alleen het gevolg van de pandemie, waarmee Nederland inmiddels een kleine twee jaar te maken heeft. Ook in de periode voorafgaand aan de pandemie zat er een stijgende lijn in het aantal online aankopen. De verwachting is dat die trend met de tweede harde lockdown een nieuwe impuls zal krijgen.
Het feit dat consumenten producten vaker online bestellen, heeft invloed op de wijze waarop bedrijven hun marketing budget besteden. Inzetten op backlinks, kwalitatief goede content en bijvoorbeeld advertentieruimte in de zoekmachines wordt populairder.
Bouwen aan een goede online reputatie
Voor ondernemers is het zaak om te bouwen aan een goede online reputatie. Dit betekent dat een website vindbaar moet zijn in de zoekmachines, waar onder meer linkbuilding sterk aan bijdraagt. Niet alleen in de zoekmachine moet een website goed scoren. Het bedrijf moet ook te vinden zijn op sociale kanalen. Het maakt dat het aantal bedrijven wat opereert via Facebook en bijvoorbeeld Instagram de afgelopen periode is toegenomen. Ze proberen de interactie te zoeken met consumenten, om zo aan hun naamsbekendheid te werken. Een goede naamsbekendheid is cruciaal om concurrenten de baas te blijven. Immers, de concurrentie op het web neemt steeds verder toe doordat bedrijven massaal inzetten op hun website of webshop.
Verbetering naamsbekendheid leidt tot meer vertrouwen
Des te beter de naamsbekendheid van een bedrijf is, des te meer vertrouwen heeft de consument ook in zo’n partij. Althans, wanneer het om een op positieve wijze verkregen naamsbekendheid gaat. Een toenemende naamsbekendheid kan ook het gevolg zijn van een regen aan klachten. Uit onderzoeken blijkt dat consumenten de naam van een bedrijf gemiddeld genomen zo’n zes à zeven keer moeten zien, alvorens zij een product of dienst afnemen. Op het internet is dit belangrijker dan in een fysieke winkel. Een fysieke winkel wordt vaak standaard al als betrouwbaarder beschouwd, omdat men hier de mogelijkheid heeft een medewerker aan te spreken. Daarbij kan een product direct worden meegenomen. Online moet men vertrouwen op bijvoorbeeld de recensies van anderen.
Offline marketing zal voorlopig niet verdwijnen
Hoewel online marketing steeds belangrijker wordt voor bedrijven, lijkt de kans erg klein te zijn dat offline marketing volledig verdwijnt. De kans is groot dat een combinatie van allebei zal worden toegepast om zowel een lokale doelgroep te bereiken, als consumenten elders in Nederland. Niet alleen wordt online marketing gericht op het eigen land. Het is heel gebruikelijk om ook over de grens te kijken. Vertaal de content op je website en start met het verkopen van producten aan mensen in Duitsland, België en mogelijk zelfs Frankrijk. In dergelijke landen liggen nog tal van kansen voor ondernemers uit Nederland.