Het is belangrijker dan ooit voor bedrijven en consumenten om zich bewust te zijn van hun impact op het milieu. Gelukkig is milieuvriendelijk ondernemen in opkomst, waarbij een toenemend aantal groene bedrijven voorop loopt.
Zelfs beleggers zijn hier steeds meer mee bezig bij het investeren via bijvoorbeeld een Forex broker. Wil je ook graag geld gaan beleggen in milieuvriendelijke en duurzame ondernemingen? Het is dan belangrijk om eerst Brokerfolio.com te checken zodat je alle brokers met elkaar vergelijken. Kies vervolgens voor de aandelen van een van de onderstaande bedrijven.
Leon
Sinds de oprichting in 2004 is de opkomst van Leon niets minder dan bliksemsnel geweest. Naast hun heerlijke eten, heeft Leon weerklank gevonden bij de moderne consument vanwege zijn belofte om op de meest milieuvriendelijke manier te werken: ze gebruiken biologische producten, beperken de hoeveelheid vlees op het menu sterk, hebben een afvalvrij afvalsysteem beleid, en al hun maaltijden worden geserveerd in 100% composteerbare verpakkingen. Dit zorgt niet alleen voor een drastische vermindering van hun ecologische voetafdruk, maar leidt ook tot enorme commerciële voordelen: Leon rapporteerde bijvoorbeeld een enorme omzetstijging van 24,5% van 2018-2019. In Nederland vind je ondertussen vier restaurants van Leon.
Lush
De cosmetica-industrie krijgt soms een slechte reputatie van milieuactivisten, wat over het algemeen zeker terecht is. Dat wil echter niet zeggen dat ze allemaal zo slecht zijn als elkaar. Lush is een van de opmerkelijke uitzonderingen die er zijn. Zo probeert dit bedrijf waar mogelijk plasticvrije producten te maken. De solide shampoobars van Lush alleen al hebben naar schatting 6 miljoen plastic flessen bespaard op de productie. Het bedrijf is ook dol op incentives en biedt bepaalde freebies aan klanten die lege productverpakkingen binnenbrengen die klaar zijn om te worden gerecycled, wat dus zorgt voor nog meer milieuvriendelijkheid en duurzaamheid.
Dropless
Dropless biedt een waterloze autowasservice die gebruik maakt van milieuvriendelijke nano-oplossingen om het voertuig schoon te maken, waardoor maar liefst 150 liter water per wasbeurt wordt bespaard. Ze komen ook rechtstreeks aan je deur – wat betekent dat je geen onnodige brandstof hoeft te gebruiken om heen en weer te gaan naar de wasstraat. En er is meer! Dropless is niet alleen milieuvriendelijk, maar ook zeer ethisch: het bedrijf zet zich in om de moderne slavernij te bestrijden. Dit komt helaas steeds vaker voor in de autowasindustrie, maar Dropless probeert dit te voorkomen en op te lossen.
Patagonia
Het is alleen maar logisch dat een merk dat over de hele wereld geliefd is bij mensen die houden van het buitenleven en de natuur zo toegewijd zou zijn aan milieuvriendelijke praktijken. Patagonia’s wereldwijde reparatiecentra verlengen de levensduur van zijn producten (waardoor oude kleding een nieuw leven krijgt) en in 2016 schonk het bijvoorbeeld ook nog eens 10 procent van zijn totale inkomsten uit Black Friday-verkoop aan lokale milieuorganisaties. Dat gezegd hebbende, erkent het bedrijf nog steeds dat er nog andere manieren zijn om zijn koolstofemissies te verminderen, maar het is zeker op de goede weg om de wereld te veranderen.