Nieuwe schepen die in 2013 zijn gebouwd, zijn gemiddeld 10 procent minder efficiënt dan exemplaren van 25 jaar geleden. Stijgende brandstofprijzen bleken geen reden voor producenten om de prestaties te verbeteren.
In de afgelopen jaren doken regelmatig nieuwsberichten op over schonere brandstoffen voor schepen en bijzonder zuinige modellen. Maar de algemene trend is minder rooskleurig, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van de ngo’s Transport & Environment en Seas at Risk. Nieuwe bulkcarriers, tankers en containerschepen uit 2013 zijn gemiddeld respectievelijk 12, 8 en 8 procent minder zuinig dan exemplaren die in 1990 werden gebouwd.
Uit de resultaten blijkt dat marktkrachten op zich dus niet voldoende zijn om schepen efficiënter te maken. De olieprijzen in de late jaren tachtig en begin jaren negentig, toen historisch gezien de meeste efficiënte schepen gebouwd werden, waren amper een kwart van de huidige prijzen.
“We weten nu dat we niet kunnen vertrouwen op de stijgende brandstofprijzen, andere marktkrachten of de goede bedoelingen van de industrie om het klimaatprobleem van de scheepvaart op te lossen”, zegt John Maggs van Seas At Risk. “In de plaats daarvan hebben we een duidelijk en ambitieuze doelstelling nodig om de uitstoot van schepen aan banden te leggen en wettelijk bindende maatregelen om die te halen.”
Standaard
De studie maakt ook brandhout van de standaarden die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) oplegt voor de bouw van nieuwe schepen. De exemplaren die in de jaren negentig werden gebouwd, voldeden immers aan de doelstellingen die de IMO oplegde tegen 2020.
De ngo’s roepen de IMO dan ook op om die efficiëntiestandaarden te herzien op een top in Londen volgende maand. “In tegenstelling tot vliegtuigen en auto’s zijn schepen, ondanks een generatie aan technologische vernieuwingen, grotendeels achteruit gegaan in de afgelopen 25 jaar”, zegt Bill Hemmings van Transport & Environment. “De IMO-standaard voor nieuwe schepen moet dringend herzien en strenger gemaakt worden. Anders brengt de standaard ons terug op het niveau van 1990.”