• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Nieuwe schepen 10 procent minder zuinig

22 april 2015|doorredactie

Nieuwe schepen die in 2013 zijn gebouwd, zijn gemiddeld 10 procent minder efficiënt dan exemplaren van 25 jaar geleden. Stijgende brandstofprijzen bleken geen reden voor producenten om de prestaties te verbeteren.

In de afgelopen jaren doken regelmatig nieuwsberichten op over schonere brandstoffen voor schepen en bijzonder zuinige modellen. Maar de algemene trend is minder rooskleurig, blijkt uit een studie van onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van de ngo's Transport & Environment en Seas at Risk. Nieuwe bulkcarriers, tankers en containerschepen uit 2013 zijn gemiddeld respectievelijk 12, 8 en 8 procent minder zuinig dan exemplaren die in 1990 werden gebouwd.

Uit de resultaten blijkt dat marktkrachten op zich dus niet voldoende zijn om schepen efficiënter te maken. De olieprijzen in de late jaren tachtig en begin jaren negentig, toen historisch gezien de meeste efficiënte schepen gebouwd werden, waren amper een kwart van de huidige prijzen.
"We weten nu dat we niet kunnen vertrouwen op de stijgende brandstofprijzen, andere marktkrachten of de goede bedoelingen van de industrie om het klimaatprobleem van de scheepvaart op te lossen", zegt John Maggs van Seas At Risk. "In de plaats daarvan hebben we een duidelijk en ambitieuze doelstelling nodig om de uitstoot van schepen aan banden te leggen en wettelijk bindende maatregelen om die te halen."

Standaard

De studie maakt ook brandhout van de standaarden die de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) oplegt voor de bouw van nieuwe schepen. De exemplaren die in de jaren negentig werden gebouwd, voldeden immers aan de doelstellingen die de IMO oplegde tegen 2020.

De ngo's roepen de IMO dan ook op om die efficiëntiestandaarden te herzien op een top in Londen volgende maand. "In tegenstelling tot vliegtuigen en auto's zijn schepen, ondanks een generatie aan technologische vernieuwingen, grotendeels achteruit gegaan in de afgelopen 25 jaar", zegt Bill Hemmings van Transport & Environment. "De IMO-standaard voor nieuwe schepen moet dringend herzien en strenger gemaakt worden. Anders brengt de standaard ons terug op het niveau van 1990."

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Peter van Vliet Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45
  • PBL verkenning 2023 Ruimtelijke verkenning 2023: toekomst vraagt scherpe keuzes en samenhang van kabinet8 maart 2023 - 22:30

Inzicht

  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: zet de BBB factor ook door in Den Haag?11 maart 2023 - 07:00

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De Groene Zaak doet vijftien suggesties voor een beter belastingstelselCO2-uitstoot dataverkeer groeit explosief
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen