• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Overheid, werkgevers en werknemers werken samen om files tegen te gaan

13 februari 2020|dooronze correspondent|inmobiliteit

deelfiets

De files op de Nederlandse wegen nemen alleen maar verder toe. Niet langer staan er alleen tijdens de bekende spitsuren regelmatig lange files op de verschillende snelwegen, ook buiten deze uren wordt het steeds drukker en staan we steeds vaker met zijn allen vast. Er zijn oplossingen die de filedruk wat kunnen verminderen, maar deze werken alleen als iedereen zijn steentje bijdraagt. Met het Fietsplan kunnen overheid, werkgevers en werknemers samenwerken om een flinke verandering teweeg te brengen.

Wat is het Fietsplan 2020?

Het Fietsplan 2020 is een manier om het leasen van een fiets via de werkgever aantrekkelijker en gemakkelijker te maken. Voorheen waren er ook regelingen om via de baas een fiets aan te schaffen, maar deze waren vaak ingewikkeld en vereisten veel administratieve handelingen van zowel de werkgever als de werknemer.

Omdat de overheid inzag dat op deze manier het fietsen niet werd gestimuleerd, werd er een nieuwe regeling bedacht, welke in 2020 in werking is getreden. Deze regeling is bewust zo simpel mogelijk gehouden, en lijkt sterk op de leaseregeling voor auto’s. De werkgever kan via een maatschappij die fietsen te lease aanbiedt zijn werknemers de optie geven een fiets te leasen. De administratieve afhandeling hiervan is min of meer gelijk als hoe dit binnen de regeling voor auto’s verloopt: 7% van de aanschafwaarde van de fiets wordt bij het salaris opgeteld. Dat is alles. Dat maakt de regeling transparant, eenvoudig en ook nog eens erg goedkoop.

Vooral populair bij e-bikes

De nieuwe regeling is vooral erg populair als het om dure fietsen gaat. Met name de leasefiets wint op deze manier terrein. Veel werknemers zouden om de files te ontwijken best een e-bike naar het werk willen rijden, maar werden tegengehouden door de hoge aanschafkosten van deze elektrische fiets. Nu deze niet meer hoeven te worden betaald, en er slechts een paar euro in de maand via de salarisstrook wordt afgedragen, wordt de e-bike opeens veel aantrekkelijker.

Zeker bij afstanden die net iets te ver zijn om te fietsen, maar waarbij per auto reizen vaak files oplevert, is de e-bike een goed alternatief. De extra reistijd is minimaal, zeker als de files worden meegerekend, en er hoeven veel minder auto’s de weg op. Het succes van het plan is uiteraard afhankelijk van hoeveel werkgevers uiteindelijk deze regeling gaan aanbieden, en hoeveel werknemers er gebruik van gaan maken. Nu de overheid voor goede omstandigheden heeft gezorgd, zou er voor beide partijen geen drempel meer moeten zijn om er in grote getalen gebruik van te gaan maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39
  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Verantwoord beleggen wordt steeds vanzelfsprekenderPerverse EU-subsidies voor vlees haaks op Nederlands beleid
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen