like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Overheid, werkgevers en werknemers werken samen om files tegen te gaan

Van: op 13 februari 2020

deelfiets

De files op de Nederlandse wegen nemen alleen maar verder toe. Niet langer staan er alleen tijdens de bekende spitsuren regelmatig lange files op de verschillende snelwegen, ook buiten deze uren wordt het steeds drukker en staan we steeds vaker met zijn allen vast. Er zijn oplossingen die de filedruk wat kunnen verminderen, maar deze werken alleen als iedereen zijn steentje bijdraagt. Met het Fietsplan kunnen overheid, werkgevers en werknemers samenwerken om een flinke verandering teweeg te brengen.

Wat is het Fietsplan 2020?

Het Fietsplan 2020 is een manier om het leasen van een fiets via de werkgever aantrekkelijker en gemakkelijker te maken. Voorheen waren er ook regelingen om via de baas een fiets aan te schaffen, maar deze waren vaak ingewikkeld en vereisten veel administratieve handelingen van zowel de werkgever als de werknemer.

Omdat de overheid inzag dat op deze manier het fietsen niet werd gestimuleerd, werd er een nieuwe regeling bedacht, welke in 2020 in werking is getreden. Deze regeling is bewust zo simpel mogelijk gehouden, en lijkt sterk op de leaseregeling voor auto’s. De werkgever kan via een maatschappij die fietsen te lease aanbiedt zijn werknemers de optie geven een fiets te leasen. De administratieve afhandeling hiervan is min of meer gelijk als hoe dit binnen de regeling voor auto’s verloopt: 7% van de aanschafwaarde van de fiets wordt bij het salaris opgeteld. Dat is alles. Dat maakt de regeling transparant, eenvoudig en ook nog eens erg goedkoop.

Vooral populair bij e-bikes

De nieuwe regeling is vooral erg populair als het om dure fietsen gaat. Met name de leasefiets wint op deze manier terrein. Veel werknemers zouden om de files te ontwijken best een e-bike naar het werk willen rijden, maar werden tegengehouden door de hoge aanschafkosten van deze elektrische fiets. Nu deze niet meer hoeven te worden betaald, en er slechts een paar euro in de maand via de salarisstrook wordt afgedragen, wordt de e-bike opeens veel aantrekkelijker.

Zeker bij afstanden die net iets te ver zijn om te fietsen, maar waarbij per auto reizen vaak files oplevert, is de e-bike een goed alternatief. De extra reistijd is minimaal, zeker als de files worden meegerekend, en er hoeven veel minder auto’s de weg op. Het succes van het plan is uiteraard afhankelijk van hoeveel werkgevers uiteindelijk deze regeling gaan aanbieden, en hoeveel werknemers er gebruik van gaan maken. Nu de overheid voor goede omstandigheden heeft gezorgd, zou er voor beide partijen geen drempel meer moeten zijn om er in grote getalen gebruik van te gaan maken.

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Info

Bijna iedereen voelt de crisis en Duurzaamnieuws behoort tot de organisaties waar de pijn meteen steekt. Een heel groot deel van onze inkomsten is plots weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want ook dit gaat voorbij en dan is een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!