Duurzaam is steeds vaker het uitgangspunt bij veel bestedingen van consumenten. Niet alleen voor de levensmiddelen in de supermarkt, maar ook als het om beleggen gaat. Bijna ongemerkt zijn ook beleggingen de laatste jaren steeds duurzamer geworden.
Verantwoord ondernemen
Kies jij bij de aankoop van een vaatwasser of televisie voor een zuinige versie? Let je op de verpakking van je boodschappen? Kijk je bij de keuze voor energie of je energiebedrijf groene stroom levert? Waarschijnlijk wel, want uit onderzoek blijkt dat ruim 80 procent van de Nederlanders bij hun aankopen rekening houdt met mens, milieu en maatschappij. Zeker als dat ook financieel voordeel oplevert. Denk bijvoorbeeld aan 2e hands smartphones of energiezuinige huishoudelijke apparaten.
Nu steeds meer consumenten duurzame criteria laten meewegen bij hun aankoopbeslissingen, wordt verantwoord ondernemen niet alleen maatschappelijk , maar ook commercieel interessant. De verandering in het koopgedrag van consumenten heeft effect op bedrijven. Zij spannen zich hierdoor meer in om hun producten en diensten te verduurzamen.
De overheid hanteert strenge regels
Ook voor beleggers zijn bedrijven die verantwoord ondernemen interessant. Verantwoord ondernemen verlaagt de kans op overheidsboetes en reputatieschade. Het dieselschandaal is daar een goed voorbeeld van. De koersen van diverse Duitse autofabrikanten daalden in 2015 fors toen hun dieselauto’s veel minder schoon bleken te zijn dan de gemanipuleerde data liet zien.
Ook zijn bedrijven die duurzaam ondernemen minder gevoelig voor maatregelen van de overheid. Denk bijvoorbeeld aan de strengere regels voor bedrijven die producten verkopen die gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, zoals tabak en – meer recent – producten met veel suiker. In het Verenigd Koninkrijk wordt op frisdranken die veel suiker bevatten al extra omzetbelasting geheven. Dat maakt ze minder aantrekkelijk voor de consument – want de prijs van deze producten stijgt – en daardoor ook voor beleggers.
Duurzaam is meer dan milieu bij Evi van Lanschot
Logisch dus dat steeds meer professionele beleggers binnen de portefeuille naast financiële doelstellingen ook duurzame criteria te laten meewegen. Evi doet dat al sinds 2013. Op basis van onder andere de VN-normen (Global Compact) beoordelen we de bedrijven en fondsen waarin we beleggen op duurzaamheid.
En dat gaat verder dan alleen het milieu. We beoordelen beleggingen ook op hoe bedrijven omgaan met mensenrechten, arbeidsomstandigheden, corruptie en wapens. Bedrijven die bovengemiddeld scoren op duurzaamheid maken inmiddels 2/3e uit van de beleggingsportefeuilles van Evi. Met de overige bedrijven voert Evi gesprekken over het verbeteren van de duurzame prestaties. Dit noemen we verantwoord beleggen.
Hogere verwachtingen
Nu zowel consumenten als beleggers duurzaamheid meewegen in hun keuzes loont het voor bedrijven om steeds duurzamer te opereren. De lat komt zo steeds hoger te liggen; ieder bedrijf wil immers beter presteren dan de concurrentie, ook op het gebied van duurzaamheid.
Zo verlaagden bijna alle frisdrankfabrikanten het gehalte aan suiker in hun drankjes voor de Britse markt drastisch vóór de invoering van de suikerbelasting. Ook spannen meer bedrijven zich in om hun CO2-uitstoot te laten dalen ten opzichte van de concurrentie. Producten én beleggingsportefeuilles worden daardoor langzaam maar zeker steeds duurzamer. Dat is goed nieuws voor beleggers én voor de maatschappij.