• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Plantbottle van Coca-Cola blijkt pure nep

2 september 2013|doorredactie|induurzaam ondernemen, hergebruik, producten

coca cola plantbottleCoca-Cola’s groene fles, de ‘PlantBottle’, is een lege huls. Volgens de Deense Ombudsman zijn de claims over de CO2-voetafdruk niet hard te maken en worden consumenten misleid. “Consumenten moeten de groene verhalen van bedrijven kunnen vertrouwen. Er moet deugdelijke documentatie zijn,” meent Ombudsman Henrik Øe. Coca-Cola werd al eerder op de vingers getikt wegens het niet opvolgen van Europese marketingwetgeving.

Het rapport van de Ombudsman bevat negen punten van kritiek op de handelswijze van Coca-Cola. De kritiek omvatte het misleiden van klanten, het niet publiceren van onderzoeksmateriaal, het gebruik van onjuiste beweringen in de marketing en het negeren van eerdere aansporingen om deze overtredingen te beëindigen.

Volgens Kristian Jørgensen, woordvoerder van de Deense milieuclub Verdensskove (Bossen in de Wereld), is deze uitspraak een belangrijke zege in de strijd tegen ‘greenwashing’. Het was Verdensskove die in 2009 een klacht indiende tegen de frisdrankengigant. “Coke heeft zo’n beetje alle principes geschonden betreft eerlijke marketing rond milieuclaims,” zegt Jørgensen, “en dat is nu officieel erkend.”

Coke had beloofd om in 2011 een levenscyclusanalyse (LCA) te publiceren over de milieu-impact van de PlantBottle. Deze LCA is er echter nooit gekomen. Coca-Cola heeft wel de aanvankelijke beweringen naar beneden bijgesteld. Waar de PlantBottle eerst “tot 25%” minder koolstofemissies zou hebben, wordt nu gesproken over 7,5 tot 11 procent reductie.

Greenwashing zet groene geloofwaardigheid onder druk

De PlantBottle-campagne werd met groot vertoon gelanceerd tijdens de beruchte klimaattop in Kopenhagen in 2009. Het Deense Verdenskove vond de uitingen over de vergroening van de beroemde Colafles verdacht en wilde een halt toeroepen aan zulke ‘greenwashing‘  “Ons is verweten dat onze campagne tegen greenwashing bedrijven ontmoedigt om zich in te zetten voor groene initiatieven. Daar geloven wij niet in. Integendeel, wij zijn van mening dat groene marketing het privilege moet blijven van bedrijven die echt een verschil maken en het kunnen bewijzen. Het ergste scenario is dat wij als consumenten het idee krijgen aangepraat dat we ons geld duurzaam besteden, terwijl we dat in werkelijkheid niet doen,” aldus Kristian Jørgensen van Verdenskove.

Bron: Recyclingnetwerk

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39
  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Urgenda start met Peulen ParadeSlimme software bespaart meer dan 20% op energierekening
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten