Een parkeerservice voor elektrische auto’s is de ideale oplossing voor het tekort aan elektrische laadpalen. Duurzaam is het idee in alle opzichten: kostbare laadpalen worden effectief benut, auto’s zijn volledig opgeladen, en het creëert banen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Dat blijkt uit een proef en onderzoek van Hidde van Heijst die in juni 2016, onder leiding van netbeheerder Stedin, afstudeerde aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM). De bij de proef betrokken maatschappelijk investeerder Start Foundation en chauffeursdienst Jeeves zien kansen voor werkloze 50-plussers. Het concept wordt op termijn landelijk uitgerold.
Explosieve groei
De afgelopen jaren is het aantal volledig en semi-elektrische auto’s in Nederland explosief gegroeid. Er wordt volop geïnvesteerd in nieuwe laadpalen. Desondanks zijn er te weinig laadpalen op parkeerterreinen van bedrijven en in openbare garages. Het bijplaatsen van laadpalen op deze locaties is een flinke investering. In 2015 concludeerden drie studenten van de RSM dat het inhuren van een parkeerservice of ‘Valet Charging’ de meest betaalbare en duurzame oplossing is. Voor een consortium van Stedin, Start Foundation en dienstverlener Jeeves was dit aanleiding de effecten van een parkeerservice verder te onderzoeken. EY, partner in het onderzoek, stelde de parkeergarage op het hoofdkantoor aan de Amsterdamse Zuidas beschikbaar als proeflocatie.
Efficiënt opladen
,,Ik heb onder meer gekeken naar de gebruikerstevredenheid van de parkeerders en de efficiëntie van het opladen’’, zegt masterstudent Hidde van Heijst. ,,Voor de valet van de parkeerservice is software gemaakt waarmee hij het opladen van de auto’s makkelijk kan indelen. Uiteraard moest hierbij rekening gehouden worden met het aantal auto’s, beschikbare laadpalen en het tijdstip waarop de eigenaar de auto weer nodig had. Op deze manier stonden auto’s minder lang aan de stekker en hebben we de traditionele ochtendpiek van het opladen van de auto’s meer over de dag kunnen verdelen. Dat betekent minder piekbelasting van het elektriciteitsnet, en efficiënter gebruik van energie.’’
50-plussers
Valet charging bewijst zich als innovatief concept om 50-plussers aan werk te helpen. “Een unieke service”, vindt Floris Vervat, directeur van chauffeursdienst Jeeves. “Juist 50-plussers zijn geschikt voor zulk werk. Dat zijn over het algemeen mensen die, laten we zeggen, nog weten hoe het hoort. We hebben gezocht naar mensen met een goede rijvaardigheid, die bekend zijn met automerken, goed gekleed gaan en gastvrij zijn.” Start Foundation haakte aan en zorgde dat chauffeurs werden aangetrokken, die hierdoor uit de WW kwamen. Hierdoor werd naast het milieuvriendelijk rijden ook een maatschappelijk doel gediend. Op deze manier kan deze baan bij bedrijven een bijdrage leveren om aan hun ‘social return’ te voldoen. De pilot wordt als een succes gezien en verder uitgerold.
Klant enthousiast
Roel Drost van EY over het onderzoek: ,,Wij zijn verrast over de hoeveelheid enthousiaste reacties van onze medewerkers over de inzet van de parkeerservice. Zonder problemen gaven collega’s de sleutels bij de valet af. Want een op tijd opgeladen auto, wie wil dat niet? Duurzame mobiliteit vinden we belangrijk, maar met zo’n 100 elektrische auto’s in onze garage en 40 laadpalen komen we tekort. Hierdoor ontstaat het risico dat medewerkers met een lege batterij staan als ze onderweg naar een klant moeten.’’
Onderzoek
Stedin hecht veel waarde aan gedegen onderzoek naar het energienet en welke rol het kan hebben bij een duurzamer Nederland. In 2016 onderzochten vier studenten van Erasmus Centre for Future Energy Business, een van de onderzoekscentra van RSM, samen met Stedin de oplaadmogelijkheden van elektrisch vervoer. Naast Van Heijst onderzocht Brenda Janssen welke factoren zorgen voor de aankoop van een elektrische auto. Connie Lai bekeek het gedrag van ‘Shared Charging Behavior’ en Glenn de Jong nam de mogelijkheden van snellaadstations in stedelijk gebied onder de loep.