SnappCar, het grootste online platform waar je als particulier je auto kunt delen met iemand anders, bestaat vandaag precies 5 jaar. Met ruim 200.000 deelnemers in Nederland, Denemarken en Zweden, Europa kijkt SnappCar gretig vooruit naar de komende vijf jaar waarin het in deelnemer-aantal minimaal wil vertienvoudigen. Daarnaast maakte het bedrijf de balans op van de impact die door de SnappCar community is gemaakt in de afgelopen vijf jaar op ecologisch, economisch en sociaal niveau. SnappCar, inmiddels de startup fase ontgroeid, viert z’n verjaardag deze week met diverse events voor scale ups en social enterprises in Utrecht, de stad waar het bedrijf vijf jaar geleden onder de vleugels van Utrecht Inc. van start ging.
Fysieke sleuteloverdracht verleden tijd
Met ruim 200.000 deelnemers in Nederland, Denemarken en Zweden die ruim 25.000 auto’s met elkaar delen, is SnappCar nu het op één na grootste autodeelplatform in Europa en het derde wereldwijd. Op weg naar een Europa waar miljoenen mensen hun auto delen, moeten er de komende vijf jaar opnieuw grote stappen worden gezet. Het bedrijf wil in 2021 minimaal twee miljoen deelnemers hebben. Daartoe zet het bedrijf vooral in op slimme technologie om autodelen nog makkelijker en laagdrempeliger te maken, zowel voor de autobezitters als voor de huurders. CEO en mede-oprichter van SnappCar, Victor van Tol: “We groeien ontzettend snel, maar niet snel genoeg wat ons betreft. We werken er heel hard aan om de fysieke sleuteloverdracht te vervangen, want daar zit de belangrijkste logistieke drempel. Wij willen dat je je auto straks kunt reserveren, ophalen en afleveren via je telefoon. Zodra die technologie beschikbaar is, gaat er een wereld aan mogelijkheden open. Het stelt ons bijvoorbeeld in staat om naadloos samen te werken met openbaar vervoerbedrijven maar ook met andere deelplatforms of mobiliteitsaanbieders. Technologie is veruit de belangrijkste driver voor groei.”
Impact in afgelopen vijf jaar
Victor van Tol en Pascal Ontijd richtten SnappCar in oktober 2011 op met als doel een positief verschil te maken op ecologisch, economisch en sociaal niveau. Met medewerking van onder meer impact adviesbureau Avance, adviesbureau ‘True Price’ en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) maakte het bedrijf de balans op van de gemaakte impact in de afgelopen vijf jaar:
Ecologisch niveau: Door onderling autodelen te faciliteren, zijn er op termijn minder auto’s nodig en gaan mensen bovendien bewuster om met hun auto. In de afgelopen vijf jaar heeft de SnappCar community hierdoor in totaal 47.500 ton CO2 aan uitstoot bespaard. Economisch niveau: Door onderling autodelen te faciliteren, krijgen verhuurders niet alleen extra inkomsten, huurders besparen ook op kosten ten opzichte van een traditionele huurauto. In de afgelopen vijf jaar werd er € 6.1 miljoen verdiend door verhuurders en € 3.5 miljoen bespaard door huurders. Sociaal niveau: Door onderling autodelen te faciliteren, versterkt SnappCar de onderlinge contacten en ‘sociale cohesie’ in wijken en buurten. Door hun deelname aan SnappCar waren de afgelopen vijf jaar 13.500 mensen meer bereid om anderen te helpen. Daarnaast zagen meer dan 9.000 deelnemers elkaar ook búiten SnappCar om. En voor 55% van de autobezitters en 35% van de huurders, is het sociale contact met mensen een van de belangrijkste redenen om een auto te delen. Bijna 1 op de 20 deelnemers van SnappCar start zelfs met een eigen deelinitiatief.
Events voor scale ups en social enterprises
Als een van de eerste Nederlandse ‘social enterprises’ en voorloper in de Nederlandse deeleconomie, maakt SnappCar zich nu ook sterk voor ondernemers en scale ups met een soortgelijke missie. Daarom organiseert het bedrijf komende week twee events in de Jaarbeurs Utrecht. Op woensdag draait het tijdens ‘Celebrating Grownups’ om het adresseren van het ecosysteem voor startups én scale ups. Donderdag gaat SnappCar, samen met collega ‘social enterprises’ en SnappCar deelnemers in gesprek over sociaal ondernemen tijdens het event ‘Driven by Purpose’. De aanwezigen kunnen meedoen aan workshops en luisteren naar keynote speakers als Alexander Klöpping (Blendle) en Maurits Groen (WakaWaka). Pascal Ontijd, mede-oprichter SnappCar: “Wij hebben in de afgelopen vijf jaar niet alleen veel meewind, maar ook tegenslag gekend. Net als vele andere scale ups en social enterprises. Tijdens deze events delen we onze ervaringen en lessen met elkaar én met de beleidsmakers, zoals de gemeente Utrecht. Daarnaast is het natuurlijk erg leuk en nuttig om elkaar te spreken en te investeren in de onderlinge samenwerking.”