Duurzame vis, eerlijke chocolade, milieuvriendelijke groenten of diervriendelijk vlees. Het is lastig om te kiezen uit alle duurzame keurmerken in de supermarkt. Daarom heeft voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal nu een ordening aangebracht in het woud aan keurmerken. Uit de lijst van logo’s zijn 11 topkeurmerken voor duurzaamheid geselecteerd. Alle resultaten zijn nu te vinden op www.keurmerkenwijzer.nl. De 11 topkeurmerken hanteren de meest strenge eisen op duurzaamheid, transparantie en controle.
Staatssecretaris Martijn van Dam (Economische Zaken) heeft samen met de Alliantie Verduurzaming Voedsel aan Milieu Centraal gevraagd om tot een ordening van keurmerken te komen. Het ministerie heeft Milieu Centraal aansluitend met een subsidie ondersteund, zodat dit initiatief kon worden gerealiseerd.
Dit zijn de toppers onder de duurzame keurmerken op voeding (in alfabetische volgorde):
- ASC
- Beter Leven keurmerk (2 en 3 sterren)
- Demeter
- EKO
- Europees keurmerk voor biologische landbouw
- Fairtrade
- Milieukeur
- MSC
- Rainforest Alliance
- RSPO Certified Sustainable Palm Oil
- UTZ
Daarnaast behalen ook een Duits keurmerk (Naturland biologische vis) en een Zweeds keurmerk (KRAV), die je ook in Nederlandse winkels kunt aantreffen, de hoogste score.
Pluim voor keurmerken en bedrijfslogo’s
Eigenlijk verdienen alle duurzaamheidskeurmerken en -logo’s een pluim omdat ze op een of meer thema’s extra duurzaamheidseisen stellen, boven wat wettelijk verplicht is. Het is volgens Milieu Centraal alleen niet handig om voor alles een nieuwe afbeelding, logo of keurmerk te ontwikkelen. Hierdoor zijn maar liefst 90 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s ontstaan op voedselproducten. De voorlichtingsorganisatie pleit voor meer samenwerking.
Ingrid Aaldijk, projectleider keurmerken bij Milieu Centraal: “Het zou mooi zijn wanneer bedrijven en organisaties meer samenwerken en zich vaker aansluiten bij de top van de keurmerken, voordat ze een nieuw beeldmerk in het leven roepen. Een grote bekendheid van de topkeurmerken is hierbij van belang. Dat zou kunnen resulteren in minder keurmerken en logo’s en meer duidelijkheid in de supermarkt”.
Volgens staatssecretaris Van Dam moeten consumenten erop kunnen vertrouwen dat het voedsel dat zij op tafel zetten niet alleen veilig en gezond is, maar dat het bovendien is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Door de nieuwe ordening kunnen consumenten eenvoudig beoordelen hoe transparant en betrouwbaar een keurmerk is. Ook bedrijven kunnen de ordening gebruiken bij de keuzes die zij maken als producent, inkoper of verkoper van voedsel.
Impact ordening duurzame keurmerken
Al tijdens het ordeningsproces voerden diverse keurmerken en bedrijfslogo’s verbeteringen door: “Duurzaamheidsstandaarden zijn soms uitgebreid met nieuwe eisen, of vrijwillige maatregelen zijn verplicht gemaakt. Keurmerkeigenaren hebben ook de informatie op hun website verbeterd zodat deze beter vindbaar en beter te begrijpen is. Dat is winst omdat dan voor iedereen helder is waar het keurmerk over gaat. We hopen dat consumenten makkelijker de weg vinden in het woud der keurmerken en logo’s en daarmee het vertrouwen terug krijgen.”
De beoordeling van de keurmerken wordt elke twee jaar herhaald. De staatssecretaris verwacht dat daardoor de duurzaamheidskeurmerken nog beter worden en het totale aantal verder zal afnemen. Dat moet ertoe leiden dat het vertrouwen van consumenten in de keurmerken toeneemt.
De voorlichtingsorganisatie verwacht dat een tweejaarlijkse ordening ervoor zorgt dat keurmerken zichzelf voortdurend verder ontwikkelen en de lat steeds iets hoger zullen leggen. Daardoor kan de duurzaamheidsimpact van keurmerken steeds groter worden.
Links:
Brief aan de Tweede Kamer
Rapport Topkeurmerken voor duurzame voeding