Groot-Brittannië test een trein die gebruikt maakt van batterijen. Die moet een alternatief vormen voor de lawaaierige en vervuilende dieseltreinen die in Groot-Brittannië nog vaak gebruikt worden op spoorwegen waar een elektrische bovenleiding niet geschikt is.
Spoorwegmaatschappij Network Rail rustte in samenwerking met Bombardier en het Britse ministerie van Transport een Class 379 Electrostar uit met batterijen. Het resultaat moet niet alleen veel ecologischer zijn dan zijn dieselbroertjes. Network Rail denkt zo ook de kosten met bijna een vijfde te kunnen drukken. Na verschillende succesvolle tests op het spoor zal de aangepaste trein nu voor het eerst passagiers vervoeren tussen de stations Harwich International en Manningtree in Essex.
“We hebben tot nog toe erg snel vooruitgang geboekt met dit project, en het is opnieuw een grote stap nu de trein ingeschakeld wordt in het vervoersschema”, zegt James Ambrose, hoofdingenieur van Network Rail.
“Na maanden van aanpassingen en tests rijdt de trein precies zoals we het willen. Tijdens de volgende vijf weken zullen we vooral gegevens verzamelen over hoe de trein functioneert als passagiersdienst. De meeste passagiers zullen erkennen hoe stil en zacht de rit is in vergelijking met een dieseltrein.”
Eerste Wereldoorlog
Het is niet de eerste keer in de geschiedenis dat een batterijlocomotief door Groot-Brittannië spoort. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden al batterijlocomotieven ingezet om munitie te vervoeren van de wapenfabrieken naar de havens, omdat stoomlocomotieven te gevaarlijk waren. Ook de Londense metro heeft enkele batterijlocomotieven in dienst, die gebruikt worden bij werk aan sporen waar de elektriciteit is uitgeschakeld.
Met de nieuwe trein wil Groot-Brittannië vooral nagaan in welke vorm een batterijtrein het beste geïmplementeerd kan worden in de toekomst. Naar alle waarschijnlijkheid zal het dan niet om een aangepast standaardmodel gaan, maar om een heel nieuwe trein die geoptimaliseerd is om het energieverbruik te minimaliseren.