• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen zagen winst D66 niet aankomen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Trolleynet als stekkerdoos: Arnhem laadt elektrisch materieel slim op

8 oktober 2025|doorredactie|inelektrische auto

trolleynet met oplaadpunten in Arnhem

Arnhem gaat haar netwerk van trolleybussen gebruiken om elektrische bouwkranen en elektrische vrachtwagens op kunnen laden. Dat kan, omdat aan de helft van de ruim 4000 trolleymasten een mobiel laadpunt met hoog vermogen kan worden gekoppeld. Daardoor kunnen wegwerkzaamheden en bouwprojecten grotendeels zero-emissie worden uitgevoerd.

Tweede stroomnet

‘We willen dat grote wegwerkzaamheden zoveel mogelijk zero-emissie worden uitgevoerd’, aldus wethouder duurzame mobiliteit Nermina Kundić. ‘Het komende jaar gaat het om 10 tot 15 grote projecten. Zero-emissie werken levert schonere lucht op en is ook stiller voor de omwonenden. Maar daarvoor heb je wel voldoende laadpunten nodig, om al die zware machines aan op te laden. Met het overvolle elektriciteitsnet is dat een groot probleem, overal in Nederland. Door de inzet van het Arnhemse trolleynet – uniek in Nederland – kan dit wél. Dat trolleynet is feitelijk een tweede stroomnet, dat ’s nachts nauwelijks gebruikt wordt.’

’s Nachts laden, overdag schoon werken

Het trolleynet ligt als een spinnenweb door de hele stad. Daardoor is er altijd een trolleymast in de buurt van een bouwplaats. Het is de bedoeling dat gedurende een wegreconstructie er enkele industriële laadpunten’ met hoge vermogens aan een trolleymast worden geïnstalleerd. Tijdelijk, voor de duur van de werkzaamheden. Daarna wordt het laadpunt weer weggehaald en kan het elders in de stad dienst doen. ’s Nachts – als er bijna geen bussen rijden – kan al het zware elektrisch materieel worden opgeladen. Om overdag extra stroom te hebben, is het mogelijk om een of meer grote batterijen op te laden. Zo kan er de hele dag zero-emissie gewerkt worden.

Geen hinder voor bussen

Arnhem is zelf eigenaar van het trolleynet, maar werkt intensief samen met Transdev, die de afgelopen jaren het openbaar busvervoer in de regio verzorgde en ook de komende tien jaar dat zal doen onder de naam RRReis. ‘Het openbaar vervoer mag hier immers geen hinder van hebben’, legt Kundić uit, ‘de trolleys moeten zelf immers ook kunnen laden en op tijd rijden.’

Projectmanager trolleyinfra bij Transdev Hans Aldenkamp: ‘Transdev en innovatie gaan hand in hand. Dat móet ook, want zonder innovatie stokt de voortgang richting minder uitstoot en een gezondere leefomgeving. We zijn er trots op hier dagelijks aan te mogen werken, samen met de gemeente, regionale mkb-partners en studenten van de HAN University of Applied Sciences.’

Laadpleinen en snelladers

Arnhem had eerder al een laadplein voor zwaar materieel in gebruik genomen, maar dat is op één vast locatie in de nieuwe haven. Kundić: ‘De inzet van het trolleynet levert in feite zo’n duizend laadpunten op, overal in de stad.’ De gemeente wil daarnaast kijken of er nog enkele vast laadpleinen voor industrieel gebruik kunnen worden aangelegd, waar ook overdag geladen kan worden. Ook wordt bekeken of er voor dit doel gebruik kan worden gemaakt van snellaadlocaties van derden.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • COP30 ecocide
    COP30 zet de deur open voor ecocide23 november 2025 - 11:51
  • stookolie raffinaderij
    Verder praten over fossiele brandstoffen op nieuwe conferentie met Nederland en Colombia22 november 2025 - 11:45
  • steenkool
    COP30: 80 landen willen van fossiele brandstoffen af21 november 2025 - 09:57
  • emissies klimaatdoelen
    Optimistische klimaatplannen zorgen voor 3 keer meer uitstoot in 205018 november 2025 - 17:05
  • more and more and more
    De energietransitie bestaat niet13 november 2025 - 10:28

Inzicht

  • de weg naar een groene toekomst
    Een duurzame toekomst maken: lessen uit twaalf visies22 november 2025 - 08:25
  • fudura
    Netcongestie als groeikans: hoe bedrijven sterker uit de energiecrisis kunnen komen21 oktober 2025 - 09:30
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Jouw eerlijke klimaatbudget als bestuurder laadpaal trends in voeding 2024 Brussel wil “veggie burger” verbieden, hebben ze daar niets belangrijkers...
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten