Door batterijen van stilstaande elektrische deelauto’s samen te voegen tot een ‘virtuele energiecentrale’ kunnen we duurzaam opgewekte energie een stuk efficiënter gebruiken. Het verhuurbedrijf ziet zijn winsten stijgen en als er binnenkort meer elektrische auto’s op de weg verschijnen, kunnen vervuilende centrales zelfs sluiten. Dat zijn de resultaten van een binnenkort te verschijnen studie van Professor Wolf Ketter en PhD-kandidaat Micha Kahlen, beiden van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Op de VN klimaatconferentie in Parijs in november 2015 spraken deelnemende landen af om de opwarming van de aarde onder de twee graden Celsius te houden. Om dat doel te halen zullen landen in de nabije toekomst sneller moeten overschakelen naar duurzame energiebronnen. Probleem daarbij is dat het traditionele elektriciteitsnet de variabele aanvoer van wind- en zonne-energie niet goed kan opslaan en distribueren. Ketter en Kahlen bedachten een oplossing: hun slimme software voegt de batterijen van elektrische auto’s aan de laadpaal samen tot een ‘virtuele elektriciteitscentrale’ (VE). Zo’n VE slaat goedkope energie op als de windmolens draaien en de zon schijnt. Bij grote vraag naar stroom levert de virtuele centrale deze tegen hogere prijzen weer terug aan het elektriciteitsnet.
Succesvolle voorspellingen
De eerste uitdaging voor professor Ketter en Kahlen was dus om een inschatting te maken hoeveel huurauto’s op elk moment verhuurd kunnen worden, waar de meeste winst te halen is, en hoeveel auto’s het bedrijf kan toewijzen aan de virtuele elektriciteitscentrale. De onderzoekers verzamelden en analyseerden GPS-data van vijfhonderd deelauto’s in een aantal grote steden. Met die gebruiksdata maakten ze een model, waarmee het verhuurbedrijf in ‘real-time’ kan voorspellen hoeveel klanten ze binnen het komende kwartier kunnen verwachten voor hun auto’s. Die nauwkeurigheid is belangrijk: een verhuurbedrijf wil zijn klanten niet teleurstellen en omzet mislopen. Aan de andere kant, als een auto eenmaal is toegewezen aan een virtuele elektriciteitscentrale zou het last-minute verhuren van de auto kostbare contractbreuk met de elektriciteitsleverancier opleveren die dan al rekent op de extra capaciteit.
Winst uit groene piekstroom
Het onderzoek van Kahlen en prof. Ketter toont aan dat verhuurders met een virtuele elektriciteitscentrale op dit moment al een winststijging van zeven procent kunnen verwachten. Het grootste deel van die winst komt nu nog uit het goedkoop inkopen van elektriciteit op piekmomenten. Dat zijn precies de momenten dat zonne- en windenergie wordt aangeboden. Het verkopen van stroom is op dit moment nog maar op een paar momenten van de dag winstgevend, bijvoorbeeld rond 16:00 uur als de vraag naar elektriciteit hoog is.
Vervuilende centrales sluiten
De prijs van autobatterijen zal de komende jaren alleen maar dalen. De onderzoekers verwachten dan ook dat de extra winst die verhuurbedrijven maken met VE’s zal stijgen tot 12 procent in 2022. Rond dat moment zullen zoveel mensen een elektrische auto’s hebben dat virtuele centrales vaker tijdens vraagpieken hun groene stroom kunnen gaan leveren aan het stroomnet. Vervuilende centrales die normaal op die momenten worden opgestart kunnen dan sluiten, zo voorspellen de onderzoekers.