Je bent een bekend merk en je wil je rol als sociale onderneming serieus nemen. Dan zoek je een plek waar je kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen op een manier die de boodschap van je merk ondersteunt.
Dat proces wordt aangeduid met de term ‘Social Brandscaping’, een vorm van communicatie die private en publieke partners de mogelijkheid biedt om te innoveren. ‘Door kennis en kosten te delen en samen nieuwe diensten en projecten te ontwikkelen voor en met burgers creeren we zinvolle stedelijke projecten die maatschappelijk bijdragen en tegelijkertijd sociale merkboodschappen opleveren voor social media’ zegt Thijs Verheugen, directeur van psCity.
Het projectbureau psCity (onderdeel van Dentsu Aegis Network) richt zich sinds kort op het verbinden van merken aan steden en burgers en moet creatieve oplossingen gaan ontwikkelen voor grootstedelijke vraagstukken. Dat gebeurt in opdracht van merken ‘die hun sociale gezicht aan een groot publiek willen laten zien’. Samen met merken, steden en burgers wil psCity het stadsleven verbeteren.
Door partnerships aan te gaan met burgers en lokale ondernemers ontstaat toegang tot de openbare ruimte en de gemeenschap. psCity bepaalt samen met deze partijen wat de maatschappelijke behoeften zijn en welke mogelijkheden dit biedt voor zinvolle stedelijke partnerships met merken. Met behulp van deze kennis zet psCity de expertise van Dentsu Aegis Network in om Social Brandscape projecten te ontwikkelen en produceren.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.

Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Circulair afvalproject
Het projectbureau werkt op dit moment in Amsterdam aan de ontwikkeling van een sportroute om de doorstroom tussen het Vondelpark en Rembrandtpark te verbeteren. Ook de ontwikkeling van een circulair afvalproject op het Museumplein staat op het programma, net als de programmering van de nieuwe entree van Amsterdam Centraal en de ontwikkeling van een creatief container dorp bij station Lelylaan. En psCity denkt ook mee hoe kinderen via schoolwerktuinen dichterbij de natuur gebracht kunnen worden.
Een goed voorbeeld dat laat zien wat je kunt bewerkstelligen door samen te werken is het ‘CleanPicnic-kleedje’. Bij mooi weer in Nederland zitten niet alleen de terrassen vol, ook trekken mensen massaal naar het park of het strand om te genieten in de buitenlucht. Een veelvoorkomend probleem is de rommel die aan het einde van zo’n dag roekeloos wordt achtergelaten. Daarvoor hebben we een kleed ontworpen dat ook te gebruiken is als afvalzak: het CleanPicnic-kleed.
Het voorstel om dit kleed in samenwerking met de parken en het bedrijfsleven gratis weg te geven aan de bezoekers maakte het verhaal compleet. Iedereen draagt op deze manier een steentje bij aan het schoonhouden van de openbare ruimtes. Een merk investeert in de kleedjes en krijgt daar exposure voor terug, het parkmanagement verspreidt de kleedjes en bespaart opruimkosten en de bezoekers krijgen een leuk kleedje waarmee ze makkelijk kunnen opruimen en doen de rest. Een ‘offer nobody can refuse’.
Een ander aansprekend voorbeeld is het social brandscape project van ‘Antarctica’, een biermerk uit Brazilië. De marketeers bedachten dat hun bierblikje ook zou kunnen functioneren als gratis openbaar vervoersbewijs. Hiermee hoopten ze te voorkomen dat feestgangers na een avond carnaval, met alcohol op, zouden deelnemen aan het verkeer.
Social media
Met de opkomst van social media sluiten merken graag vriendschappen. Social media bieden ruimte voor positieve, sociale verhalen en dat is heel wat anders dan doelgroepen lastig vallen met een overkill aan reclameboodschappen. De verhoudingen zijn ook omgedraaid: het zijn niet meer de merken die bepalen welke boodschappen consumenten onder ogen krijgen. Consumenten maken zelf uit welke boodschappen ze tot zich willen nemen en met wie ze contact willen. Social brandscaping helpt om deze verbinding te maken.