• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Wat is dat, social brandscaping?

19 december 2015|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

social brandscaping met cleanpicnicJe bent een bekend merk en je wil je rol als sociale onderneming serieus nemen. Dan zoek je een plek waar je kan bijdragen aan de oplossing van maatschappelijke problemen op een manier die de boodschap van je merk ondersteunt.

Dat proces wordt aangeduid met de term 'Social Brandscaping', een vorm van communicatie die private en publieke partners de mogelijkheid biedt om te innoveren. 'Door kennis en kosten te delen en samen nieuwe diensten en projecten te ontwikkelen voor en met burgers creeren we zinvolle stedelijke projecten die maatschappelijk bijdragen en tegelijkertijd sociale merkboodschappen opleveren voor social media' zegt Thijs Verheugen, directeur van psCity.

Het projectbureau psCity (onderdeel van Dentsu Aegis Network) richt zich sinds kort op het verbinden van merken aan steden en burgers en moet creatieve oplossingen gaan ontwikkelen voor grootstedelijke vraagstukken. Dat gebeurt in opdracht van merken 'die hun sociale gezicht aan een groot publiek willen laten zien'. Samen met merken, steden en burgers wil psCity het stadsleven verbeteren.

Door partnerships aan te gaan met burgers en lokale ondernemers ontstaat toegang tot de openbare ruimte en de gemeenschap. psCity bepaalt samen met deze partijen wat de maatschappelijke behoeften zijn en welke mogelijkheden dit biedt voor zinvolle stedelijke partnerships met merken. Met behulp van deze kennis zet psCity de expertise van Dentsu Aegis Network in om Social Brandscape projecten te ontwikkelen en produceren.

eco radiatorfolie

Circulair afvalproject

Het projectbureau werkt op dit moment in Amsterdam aan de ontwikkeling van een sportroute om de doorstroom tussen het Vondelpark en Rembrandtpark te verbeteren. Ook de ontwikkeling van een circulair afvalproject op het Museumplein staat op het programma, net als de programmering van de nieuwe entree van Amsterdam Centraal en de ontwikkeling van een creatief container dorp bij station Lelylaan. En psCity denkt ook mee hoe kinderen via schoolwerktuinen dichterbij de natuur gebracht kunnen worden.

Een goed voorbeeld dat laat zien wat je kunt bewerkstelligen door samen te werken is het ‘CleanPicnic-kleedje’. Bij mooi weer in Nederland zitten niet alleen de terrassen vol, ook trekken mensen massaal naar het park of het strand om te genieten in de buitenlucht. Een veelvoorkomend probleem is de rommel die aan het einde van zo’n dag roekeloos wordt achtergelaten. Daarvoor hebben we een kleed ontworpen dat ook te gebruiken is als afvalzak: het CleanPicnic-kleed.

Het voorstel om dit kleed in samenwerking met de parken en het bedrijfsleven gratis weg te geven aan de bezoekers maakte het verhaal compleet. Iedereen draagt op deze manier een steentje bij aan het schoonhouden van de openbare ruimtes. Een merk investeert in de kleedjes en krijgt daar exposure voor terug, het parkmanagement verspreidt de kleedjes en bespaart opruimkosten en de bezoekers krijgen een leuk kleedje waarmee ze makkelijk kunnen opruimen en doen de rest. Een ‘offer nobody can refuse’.

Een ander aansprekend voorbeeld is het social brandscape project van ‘Antarctica’, een biermerk uit Brazilië. De marketeers bedachten dat hun bierblikje ook zou kunnen functioneren als gratis openbaar vervoersbewijs. Hiermee hoopten ze te voorkomen dat feestgangers na een avond carnaval, met alcohol op, zouden deelnemen aan het verkeer.

Social media

Met de opkomst van social media sluiten merken graag vriendschappen. Social media bieden ruimte voor positieve, sociale verhalen en dat is heel wat anders dan doelgroepen lastig vallen met een overkill aan reclameboodschappen. De verhoudingen zijn ook omgedraaid: het zijn niet meer de merken die bepalen welke boodschappen consumenten onder ogen krijgen. Consumenten maken zelf uit welke boodschappen ze tot zich willen nemen en met wie ze contact willen. Social brandscaping helpt om deze verbinding te maken.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31
  • rijkste 1 procent Uitstoot van rijken nog hoger dan gedacht, ook in arme landen31 januari 2023 - 13:11
  • extinctionrebellion xr A12 blokkades Extinction Rebellion gaan door: deel 6 op 11 maart30 januari 2023 - 09:41
  • afval stort Retourzendingen online aankopen vaak vernietigd29 januari 2023 - 10:30

Inzicht

  • lange covid Long Covid kan groter probleem worden dan golven van infecties28 januari 2023 - 08:00
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44
  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

alles voor isolatie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Van elektrische auto naar duurzame virtuele energiecentraleWeer brand in kerncentrale Tihange
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen