• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Visconsument vindt duurzaamheid belangrijker dan prijs en merk

17 juli 2016|doorredactie

Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden.

Deze uitkomst staat in contrast met de motieven bij aankoop van andere fast-moving consumer goods (FMCGs), waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag*.

Deze enquête over de perceptie van de consument ten opzichte van vis is de grootste wereldwijde analyse over consumptie van vis. Het onderzoek werd in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC) uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau GlobeScan. Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. In elk land is daarmee een statistisch representatieve steekproef verzekerd.

Duurzaamheid beïnvloedt de acties van consumenten van alle leeftijden

Bij meer dan vier op de vijf (85%) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag.

alles voor isolatie

Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid. 75% van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67% van de 18 tot 34-jarigen.

"Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid.", aldus MSC CEO Rupert Howes.

 

Onafhankelijk keurmerk verhoogt merkvertrouwen

Meer dan twee derde (68%) van de ondervraagden zei dat er behoefte is dat merken en supermarkten onafhankelijk hun beweringen over duurzaamheid verifiëren. 62% geeft aan dat een keurmerk op visproducten hun vertrouwen in het merk verhoogt.

Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37% van de mondiale consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland. De herkenning van het keurmerk varieert binnen de 21 onderzochte markten, van 13% in Canada tot 71% in Zwitserland. Jonge respondenten tussen 18 en 34 jaar herkennen vaker het MSC-keurmerk (41%) in vergelijking met oudere respondenten (30% van de 55+).

Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.

 

Positieve beeldvorming van MSC

Consumenten zien NGO's (41%) en wetenschappelijke organisaties (36%) als de belangrijkste organisaties die bijdragen aan de bescherming van de oceanen. Overheden (13%) en bedrijfsleven (12%) worden daarentegen als minst belangrijk gezien.

Deze resultaten zijn consistent met de waarneming van MSC, waarbij 86% van de consumenten die het keurmerk herkennen, zeggen dat ze het keurmerk vertrouwen en dat ze positief zijn over de impact van de organisatie.

Consumenten menen dat de vissers, retailers en merken bijdragen aan de bescherming van de oceanen als ze gecertificeerd zijn tegen de MSC-standaard. Meer dan acht op de tien (81%) van de mensen die het keurmerk herkent zegt dat MSC helpt bij het erkennen en belonen van duurzame visserij. Hetzelfde percentage (81%) vindt dat MSC mensen aanmoedigt om duurzaam te winkelen.

 

Consumenten helpen om positieve keuzes te maken

"De samenwerking tussen wetenschappers, NGO's, retailers en de industrie levert een positieve impact in de wereld zeeën, al zijn niet-duurzame visserijen nog steeds een grote uitdaging. Consumenten die het blauwe MSC-keurmerk herkennen, vertrouwen het logo ook. Maar er is nog meer te doen. MSC is dan ook steeds meer gericht op het werken met onze partners en de rest van de industrie om het bewustzijn onder vis consumenten van het blauwe MSC-keurmerk te verhogen" zegt Howes.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • kaarsje van hoop Op 2 maart is de duurzame energie alweer op27 januari 2023 - 14:29
  • kweekvleesboerderij Wanneer komt de kweekvleesboerderij?24 januari 2023 - 12:52
  • suv Waarom te veel elektrische auto’s voor nieuwe milieurampen gaan zorgen24 januari 2023 - 11:25
  • pfas PFAS afbreken kan toch ontdekken wetenschappers24 januari 2023 - 09:05
  • vegetarische superhefboom Superhefbomen: drie kantelpunten kunnen een doorbraak voor het klimaat vormen22 januari 2023 - 13:05

Inzicht

  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44
  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00
  • zelf zonnepanelen plaatsen Salderen afschaffen is en blijft een onzinnig plan24 januari 2023 - 12:56

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
5.000 Vacatures verwacht in Nederlandse Watertechnologiesector tot 2020Een duurzame tuin
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen