Nieuw wereldwijd onafhankelijk marktonderzoek in 21 landen heeft aangetoond dat duurzaamheid een belangrijke drijfveer is bij de aankoop van vis-, schaal- en schelpdier- producten. Over het algemeen scoort duurzaamheid hoger dan prijs en merk bij de aankoop van vis. Bijna driekwart (72%) van de visconsumenten is het erover eens dat consumenten alleen vis uit duurzame bronnen zouden moeten eten, om de oceanen te redden.
Deze uitkomst staat in contrast met de motieven bij aankoop van andere fast-moving consumer goods (FMCGs), waar de prijs en het merk doorgaans duurzaamheid overtreffen in het koopgedrag*.
Deze enquête over de perceptie van de consument ten opzichte van vis is de grootste wereldwijde analyse over consumptie van vis. Het onderzoek werd in opdracht van de Marine Stewardship Council (MSC) uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau GlobeScan. Meer dan 16.000 visconsumenten in 21 landen namen deel aan het onderzoek. In elk land is daarmee een statistisch representatieve steekproef verzekerd.
Duurzaamheid beïnvloedt de acties van consumenten van alle leeftijden
Bij meer dan vier op de vijf (85%) huishoudens die regelmatig vis koopt, is de bezorgdheid omtrent onze oceanen van invloed op het koopgedrag.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Oudere consumenten hebben meer aandacht voor duurzaamheid. 75% van de visconsumenten van 55 jaar en ouder is het eens met de noodzaak om alleen uit duurzame bronnen te eten, in vergelijking met 67% van de 18 tot 34-jarigen.
“Deze inzichten laten zien dat consumenten van visproducten de behoefte aan duurzaamheid hebben en dat ze bereid zijn om hun koopgedrag te veranderen om de oceanen te beschermen. Burgers voelen dat ze met hun portemonnee kunnen stemmen voor duurzaamheid.”, aldus MSC CEO Rupert Howes.
Onafhankelijk keurmerk verhoogt merkvertrouwen
Meer dan twee derde (68%) van de ondervraagden zei dat er behoefte is dat merken en supermarkten onafhankelijk hun beweringen over duurzaamheid verifiëren. 62% geeft aan dat een keurmerk op visproducten hun vertrouwen in het merk verhoogt.
Terwijl 10% van de wereldwijd gevangen vis uit MSC-gecertificeerde visserij komt, zegt 37% van de mondiale consumenten dat ze het MSC-keurmerk herkennen. Dit is 44% in Nederland. De herkenning van het keurmerk varieert binnen de 21 onderzochte markten, van 13% in Canada tot 71% in Zwitserland. Jonge respondenten tussen 18 en 34 jaar herkennen vaker het MSC-keurmerk (41%) in vergelijking met oudere respondenten (30% van de 55+).
Meer dan de helft (54%) van de visconsumenten geeft aan bereid te zijn om meer te betalen voor een gecertificeerd duurzaam vis product.
Positieve beeldvorming van MSC
Consumenten zien NGO’s (41%) en wetenschappelijke organisaties (36%) als de belangrijkste organisaties die bijdragen aan de bescherming van de oceanen. Overheden (13%) en bedrijfsleven (12%) worden daarentegen als minst belangrijk gezien.
Deze resultaten zijn consistent met de waarneming van MSC, waarbij 86% van de consumenten die het keurmerk herkennen, zeggen dat ze het keurmerk vertrouwen en dat ze positief zijn over de impact van de organisatie.
Consumenten menen dat de vissers, retailers en merken bijdragen aan de bescherming van de oceanen als ze gecertificeerd zijn tegen de MSC-standaard. Meer dan acht op de tien (81%) van de mensen die het keurmerk herkent zegt dat MSC helpt bij het erkennen en belonen van duurzame visserij. Hetzelfde percentage (81%) vindt dat MSC mensen aanmoedigt om duurzaam te winkelen.
Consumenten helpen om positieve keuzes te maken
“De samenwerking tussen wetenschappers, NGO’s, retailers en de industrie levert een positieve impact in de wereld zeeën, al zijn niet-duurzame visserijen nog steeds een grote uitdaging. Consumenten die het blauwe MSC-keurmerk herkennen, vertrouwen het logo ook. Maar er is nog meer te doen. MSC is dan ook steeds meer gericht op het werken met onze partners en de rest van de industrie om het bewustzijn onder vis consumenten van het blauwe MSC-keurmerk te verhogen” zegt Howes.