Het Europarlement stemde voor regels om de CO2-uitstoot van nieuwe bussen en vrachtwagens flink terug te dringen. GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout is hoofdonderhandelaar op dit dossier: “Vrachtwagens en bussen zijn verantwoordelijk voor 6% van de totale CO2-uitstoot in de EU, meer dan wat heel Nederland ieder jaar in totaal uitstoot. Deze wet is dus cruciaal voor het klimaat en onze gezondheid. Van groot belang is ook dat we hiermee duidelijkheid verschaffen aan een belangrijke Europese industrie. Bedrijven kunnen nu met zekerheid investeren in elektrificatie en waterstof.”
Nieuwe vrachtwagens en bussen zijn in de EU al gebonden aan CO2-eisen, maar die zijn achterhaald door de nieuwe EU-klimaatdoelen en innovaties in de sector. De nieuwe wet verhoogt de doelen daarom fors: 45% minder CO2-uitstoot in 2030, 65% in 2035 en 90% in 2040. Winst voor het parlement is ook de toevoeging van meer soorten voertuigen onder de regels, zoals vuilniswagens en verschillende werkvoertuigen. Eickhout: “Het liefst wilden we een volledige uitfasering van de verbrandingsmotor in 2040, maar dat bleek een brug te ver. Toch ben ik blij met deze doelen, want het is een enorme versnelling, en daarbij is de reikwijdte van de wet uitgebreid in de onderhandelingen, wat belangrijk is voor onze klimaatambitie.”
Een ambitieus onderdeel van de wet is een 100%-reductiedoel voor nieuwe stadsbussen in 2035, en een doel van 90% in 2030. Eickhout: “Steeds meer stadsbussen zijn al elektrisch, maar dat hangt nu nog vaak af van de ambitie van lokale overheden. Met deze wet versnellen we deze transitie en zijn aan het eind van dit decennium bijna alle nieuwe stadsbussen in Europa uitstootvrij. Dit is cruciaal voor schone en gezonde lucht in onze steden.”
Een rechts blok in het parlement probeerde de deal op het laatste moment nog te saboteren. Eickhout: “Met de verkiezingen in aantocht proberen de conservatieven, onder leiding van de christendemocraten, zelfs na de onderhandelingen nog deals te torpederen. Een slechte nieuwe ontwikkeling die de betrouwbaarheid van het parlement schaadt en het proces om te komen tot Europese wetten onzekerder maakt.”
Nu het voltallige parlement heeft ingestemd met de wet, hoeven alleen nog de milieuministers in te stemmen. Dat gebeurt dit voorjaar, waarschijnlijk is daar een ruime meerderheid.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.