• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: Wilders PVV beloond voor afbraak en weglopen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Wanneer is een e-bike echt duurzaam?

11 mei 2019|dooronze correspondent

elektrische fiets e-bike

Elektrische fietsen zijn ongekend populair en ze worden stevig gepromoot vanwege duurzaamheid. Op de vraag of dat terecht is zijn verschillende antwoorden mogelijk. Het hangt namelijk nogal af hoe een elektrische fiets wordt gebruikt.

Mensen schaffen e-bikes om heel verschillende redenen aan. In eerste instantie waren ze vooral populair onder ouderen omdat de motor het fietsen makkelijker maakt. Oudere mensen kunnen zo langer mobiel blijven. Dat is zonder meer goed voor hun gezondheid. Maar het bracht ook nieuwe risico’s mee. De snellere fietsen leidden tot meer ongevallen, omdat zowel de fietsers als automobilisten daar niet op voorbereid waren. 

Maatschappelijk gezien kun je stellen dat de gezondheidswinst aan de ene kant soms wegvalt tegen het grotere risico op ongevallen. Je mag echter verwachten dat die balans uiteindelijk positief uitvalt naarmate we meer gewend raken aan e-bikes in het verkeer.

Nog sneller

Een tweede, nieuwere categorie e-bikes die nogal gevoelig zijn voor ongevallen zijn de speed-pedelecs. Die kunnen makkelijk een snelheid van 45 km/u halen. Speed-pedelecs zijn vooral aantrekkelijk voor forensen in stedelijke gebieden, als alternatief voor de auto.

Daarmee snijden we meteen het belangrijkste argument aan om te bepalen of het gebruik van een e-bike duurzaam is. Want veel elektrische fietsen produceren betekent ook veel meer batterijen maken. De productie daarvan is nog lang niet zo duurzaam als we zouden willen en ook de vervanging ervan levert nieuwe reststromen.

Minder in de auto

Wanneer veel consumenten hun gewone fiets omruilen, verbruiken we alleen maar meer grondstoffen en energie. Duurzaamheid ontstaat echter wel wanneer we een minder duurzame vervoerswijze inruilen, bijvoorbeeld voor een elektrische fiets van Mantel.com, die milieu en klimaat minder belast. De e-bike als vervanger van de auto, voor korte ritten zoals woon-werkverkeer, de boodschappen en de kinderen naar school brengen, is dus een prima idee. Ook bedrijven ontdekken de voordelen van elektrische fietsen in plaats van bedrijfsauto’s.

Die ontwikkeling wordt ook door de overheid gesteund. Overal in het land verschijnen plannen voor fiets-snelwegen en veilige fietsroutes door de stad. Want daar willen we de auto zoveel mogelijk weghouden.

Conclusie

Kortom, in het algemeen is fietsen gezonder dan autorijden, en zeker beter voor het klimaat en het milieu. Zomaar een gewone fiets omruilen voor een elektrische heeft vanuit duurzaamheid echter geen voordelen. Wanneer er daardoor echter minder autokilometers worden gemaakt, slaat de balans natuurlijk om in het voordeel van de e-bike.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • links rechts politiek
    Peilingen: Wilders PVV beloond voor afbraak en weglopen18 september 2025 - 08:00
  • klimaatschade
    De klimaatrekening van de zomer in Europa: 43 miljard euro16 september 2025 - 18:07
  • De toekomst voor duurzaamheid en klimaat
    Klimaatdoel 2030 nagenoeg onhaalbaar, met dank aan kabinet16 september 2025 - 16:35
  • stikstofboom_400
    Kunst over klimaatverandering in Nederland: expositie in Den Haag16 september 2025 - 11:15
  • prinsjesdag
    Vertrouwen in de politiek in duikvlucht op Prinsjesdag16 september 2025 - 09:39

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Hoe financier je de duurzame verbouwing van je huis?Betaalbare bedrijfsovername in duurzame land- en tuinbouw
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten