• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: GroenLinks-PvdA op weg naar de grootste?
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Wat is beter voor het milieu: recyclebaar of hernieuwbaar?

16 september 2013|doorredactie|inhergebruik

Recyclebaar en hernieuwbaar zijn de belangrijkste begrippen die gebruikt worden om milieu-inspanningen te omschrijven. Opvallend is dat de term hernieuwbaar door consumenten en influencers anders wordt geïnterpreteerd. Dit blijkt uit een internationaal milieuonderzoek uitgevoerd door het bureau Millward Brown in opdracht van Tetra Pak. Ruim 7.000 consumenten en 230 influencers (stakeholders in de industrie, overheden, NGO’s, verpakkings- en voedingsexperts) in elf verschillende landen werden ondervraagd.

“Milieuvriendelijk, recyclebaar, hernieuwbaar, duurzaam, duurzaam verpakken, CO2-voetafdruk; allemaal termen die we vaak horen of zien als het om milieu-aspecten gaat. Maar zijn deze begrippen wel duidelijk? Wat verstaan consumenten eigenlijk onder deze begrippen? En verschilt de interpretatie van consumenten met die van het bedrijfsleven? Met ons internationale onderzoek hebben we de antwoorden op bovenstaande vragen gezocht. Wij vinden het belangrijk om onze milieu-impact zoveel mogelijk te beperken. Een volgende stap is dat ook consumenten weten hoe zij beter voor het milieu kunnen zorgen. Dan is het cruciaal dat je elkaar goed begrijpt. Een gemeenschappelijke terminologie stelt het bedrijfsleven en consumenten in staat om met elkaar in gesprek te gaan over effectief inzetbare maatregelen en acties. Dit draagt bij aan het bevorderen van producten en oplossingen met een lagere impact op het milieu”, aldus Birgit Kamp, marketing manager Tetra Pak Benelux.

Recyclebaar is bekendste term

Recyclebaar blijkt in alle landen de bekendste term te zijn voor zowel consumenten als influencers. Consumenten associëren de term met recyclebare materialen en hergebruik. Slechts 5% van de consumenten wist de betekenis niet. Ook het bedrijfsleven maakt vaak en graag gebruik van deze term en ziet het als een duidelijk begrip: een product is recyclebaar of niet. Voor recyclebare producten is een communicatieve en cijfermatige onderbouwing mogelijk, dit helpt de consument om de boodschap te begrijpen.

Verwarring over term hernieuwbaarheid

Net als recyclebaar is hernieuwbaar voor influencers een veelgebruikte term. De twee termen worden wereldwijd het meest genoemd in het onderzoek. Voor de meeste influencers verwijst hernieuwbaar naar bronnen die opnieuw door de natuur gegenereerd – en dus niet uitgeput – worden. Maar consumenten associëren hernieuwbaar eerder met ‘opnieuw te gebruiken’ of ‘hergebruik’ – kortom met het einde van de keten – dan met hernieuwbare grondstoffen. Gemiddeld kent 14% van de consumenten de betekenis niet. Ondanks het veelvoudige gebruik in het bedrijfsleven, is het opvallend dat consumenten de term anders interpreteren.

Betekenissen duurzaam verpakken en CO2-voetafdruk zijn te vaag

De termen milieuvriendelijk, duurzaam en duurzaam verpakken beschouwen influencers als te breed, te vaag en te generiek. Een vierde van de consumenten in ontwikkelde landen kent de betekenis van duurzaam verpakken niet. Veel consumenten denken dat duurzaam verpakken iets te maken heeft met recyclen en dat het een beperkte invloed heeft op het milieu. Milieuvriendelijk wordt zelfs gezien als een misleidende term gebruikt voor green washing: een bedrijf groener voordoen dan het daadwerkelijk is. CO2-voetafdruk is een veel gebruikte zakelijke term geassocieerd met CO2-uitstoot tijdens het productieproces en voor milieu-evaluaties. Het begrip wordt niet gauw voor consumenten gebruikt. De influencers beschouwen de term hiervoor als te technisch. Een derde van de consumenten verbindt het met koolstofuitstoot en klimaatverandering. In totaal kent 38% van de consumenten de betekenis niet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • mega cruiseschepen
    Gruwelijk groot: de mega cruiseschepen komen er aan13 september 2025 - 10:12
  • hittegolf
    Studie linkt hittegolven direct aan vervuilende bedrijven12 september 2025 - 10:34
  • pfas en pfos in vis
    Europese vis zwaar vervuild met PFAS11 september 2025 - 13:27
  • auto-industrie
    Hybride auto’s stoten tot vijf keer meer uit dan beloofd11 september 2025 - 10:11
  • solar
    Grote meerderheid wil dat nieuw kabinet salderingsregeling behoudt11 september 2025 - 09:52

Inzicht

  • jelleke schema
    Van Hier & Nu naar een duurzaam Straks, hoe dan? 12 september 2025 - 08:23
  • wonen en hypotheekrente aftrek in verkiezingsprogrammas
    Plannen voor wonen en hypotheekrente aftrek, wat doen die voor klimaat, duurzaamheid en milieu?8 september 2025 - 10:54
  • duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen
    Duurzaamheid en klimaat in de verkiezingen van 2025, van groen tot zwart7 september 2025 - 13:39

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Eneco legt duurzaam warmtetransportnet aanLaka vraagt vernietiging vergunning kerncentrale Borssele
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten